Anheuser-Busch skærer i bureauernes honorarer

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Bryggerigiganten skal spare 8,5 mia. kr. og har indført nye afregningsmodeller med bureauerne

Bryggerigiganten Anheuser-Busch InBev har indført nye honorarmodeller med sine bureauer. Nu vil man i højere grad aftale faste rammer for arbejdet, faste koncept-honorarer og mindre avancer på produktionsudgifter.

“Det handler mere om ‘fakturer mig for projektet’ frem for ‘fakturer mig pr. time’” , siger VP-marketing Keith Levy til AdAge.

Bill Nicholson, der tidligere har arbejdet med InBev på samarbejdsmodeller med bureauer, siger:

“Jeg tror ikke, bureauerne vil være glade. De kan tabe 25-30 pct. af deres honorarer fra det ene øjeblik til det andet”.

DDB Chicago er Anheuser-Busch’s promære bureau med Budweiser og BudLight på kundelisten, men bureauet har for nylig fået nogle flere budgetter, der kan kompensere for beskæringen af honorarerne. Andre bureauer er Euro RSCG, Cannonball og Deutsch.

En analyse fra den amerikanske annoncør-forening, ANA, viste i sidste uge, at halvdelen af annoncørerne planlægger at beskære bureauernes honorarer. Det samme viste den årlige Trends-analyse fra TNS Gallup og Mindshare.

54 pct. svarede, at de anser lavere priser hos bureauerne som vigtigt eller meget vigtigt for at imødegå dårlige økonomiske tider. 65 pct. lagde vægt på lavere priser i produktionsleddet af marketing.