Kapløbet om webbureauernes imagetrone var tættere sidste år, end det er i år. Her lå nr. 1, 2 og 3 (Creuna, Hello Group og Deducta) ret tæt på hinanden.
Sådan er det ikke i år. Creuna har styrket sin førerposition, Zupa er gået stærkt frem og har placeret sig solidt på 2. pladsen, mens Magnetix har indtaget 3. pladsen.
Det skal dog tilføjes, at det i år er forbundet med visse forbehold at kigge på udviklingen, idet antallet af webbureauer er udvidet fra 11 til 22. Og f.eks. var Magnetix sidste år placeret blandt reklamebureauerne. Men bureauet har selv tilkendegivet, at man ser sig selv mere som et webbureau end et dialogbureau.
Den samlede liste rummer dog kun 19 bureauer, og det hænger sammen med, at tre bureauer – DIS/Play, Plant og Lifted – er blevet sorteret fra på grund af for lille kendskab blandt de marketingansvarlige. Kendskab i marketingmiljøet er i det hele taget en særlig problemstilling for webbureauer, men mere om det senere.
Ser man bort fra indbyrdes placeringer og fokuserer på den konkrete bedømmelse, så er metodikken den samme, og på den baggrund kan man konstatere, at Zupa rent faktisk har opnået en betydelig fremgang i scoren.
Det nu Recommended-ejede webbureau er specielt gået frem på Brandstyrke, der bygger på kendskab og lyst til at invitere til pitch.
Det er den samme parameter, der lagde grunden til, at Recommended blandt reklamebureauerne blev årets højdespringer. Zupa er dog også gået ganske godt frem på Brandposition, der bygger på 9 kvalitative udsagn.
Bedømt på score rummer årets analyse også nogle solide nedture. 1508, Hello Group og Deducta har måttet notere en betragteligt lavere score både på Brandstyrke og Brandposition.
Specielt hvad angår Deducta kan det dog ikke karakteriseres som en overraskelse. Bureauet har været gennem en grim skilsmisse, gruppen er opløst og aktiviteterne overført til ét selskab, som er blevet solgt.
Noget af det mest fremherskende i analysen blandt webbureauer er lige som sidste år det lave kendskab sammenlignet med reklamebureauer.
Creuna er (som koncern) Danmarks største bureau, og også det af webbureauerne med det største kendskab. Men kendskabet er ikke større end, at det ville placere bureauet på en 22. plads blandt reklamebureauerne målt på kendskab.
Netpeople, der dårligt nok mere eksisterer som et webbureau, ville som det næstmest kendte lande som nr. 32 blandt 49 reklamebureauer, og et så stort bureau som Valtech ville blive nr. 34.
Zupa, der stormer frem som webbureau ville målt på kendskab blive nr. 41 blandt 49 reklamebureauer.
Reklamebureauet med dårligst kendskab, nordjyske Corbiz, ville bliver nr. 16 blandt 23 webbureauer, når det drejer sig om kendskab.
Det er lige ved, at det webbureau, der har dårligst kendskab, kan være mest tilfreds. Det drejer sig nemlig om Lifted, der blev dannet efter sommerferien som resultat af en splittelse af Netpeople. Bureauet har kun eksisteret i få måneder og været optaget af at etablere sig, og på den baggrund kan et kendskab på 5 pct. i princippet være ok.
Imageranking, samlet, 19 webbureauer
- Creuna
- Zupa
- Magnetix
- In2media
- Dwarf
- Netpeople
- Frankly Web
- Loft37
- Valtech
- VerticPortals
- Triple LBi
- Hello Group
- Subsero
- Wasabi
- Deducta
- Peytz & Co
- Adapt
- 1508
- Webdanmark
Top 5 Brandstyrke
- Creuna
- Zupa
- Dwarf
- In2media
- Magnetix
Top 5 Brandposition
- Loft37
- Creuna
- Magnetix
- Frankly Web
- In2media
Sidste års placering er ikke angivet, fordi antallet af bureauer er udvidet meget markant.
Top 3 på 9 kvalitative parametre
Placeringen afgøres af, hvor mange annoncører med et vist kendskab til bureauet, der mener, at udsagnet passer på det. Størrelsen af kendskabet har således ingen betydning.
Kreativt stærke
- Loft37
- Frankly Web
- 1508
Strategisk stærke
- NetPeople
- Magnetix
- Valtech
Gode til at integrere kommunikationsløsninger
- Loft37
- Tribple LBi
- Creuna
Gode til at skabe resultater
- Frankly Web
- Loft37
- Subsero
Adskiller sig markant fra andre webbureauer
- Loft37
- In2media
- Triple LBi
Gode til at samarbejde med andre bureautyper
- Loft37
- Triple LBi
- Peytz & Co
Har mange digitale specialkompetencer
- Subsero
- In2media
- Magnetix
Har gode web-analytics kompetencer
- Creuna
- Deducta
- Dwarf
Gode til at anvende den seneste digitale viden
- Magnetix
- Hello Group
- Frankly Web
MyImage er produceret af MyResearch i samarbejde med Bureaubiz.
Analysen er gennemført online i uge 43-49 2010. 277 marketingansvarlige repræsenterende et marketingbudget på 9,1 mia. kr. har gennemført besvarelsen. Svarprocenten er 25.
Svarene er vejet i forhold til bureauernes markedsandel bedømt på bruttoavance.
Den samlede imagescore bygger på en række parametre: kendskab, hvor mange der vil invitere bureauet til en pitch samt bedømmelsen af bureauet i forhold til 9 kvalitative udsagn.
Hele analysen kan købes hos MyResearch for 5750 kr. ex. moms. Kontakt Mogens Østergaard på
mo@myresearch.dk