Af Peter Engholm 25@mail.dk

Mange muligheder medfører øget ansvar. Men annoncører lader forbrugerne overtage design og markedsføring, og det gider forbrugerne ikke længere, siger Envisions strategiske chef.

Web 2.0 holdt i hånd med forbrugerskabt indhold, men det har taget overhånd, for nu forventer annoncørerne, at forbrugerne selv designer produktet, laver og videresender en reklamefilm – og anmelder produktet på deres blog.

Det er envejs-kommunikation, bare den anden vej, så nu må annoncørerne på banen igen.

Således konkluderer Mari-Louise Jonsson, strategisk chef i Envision, i sin nye bog “Fuck forbrugeren”, som Berlingske omtaler i dag.

Forbrugerne gider ikke at lave al arbejdet selv, og vælger derfor fra – sender færre virale film afsted og går til gengæld i dybden med de brands, der bl.a. giver relevant, enkel og troværdig viden.

Hun hyldede for fire år siden i en anden bog de nye kommunikationskanaler. Det gør hun stadig, men virksomhederne bør være opmærksomme på bagsiden – og f.eks. ikke være på Facebook bare for at være det. De nye muligheder kræver klassisk tilgang: Virksomhederne skal først definere deres budskab og herefter finde de velegnede kanaler.

En ansvarlig tilgang til web 2.0 – eller måske snarere et skridt til siden – kan være at kaste et blik på modebranchen. Til Berlingske siger Mari-Louise Jonsson om den del af modebranchen, der laver haute couture-kollektioner:

“De har en fornemmelse af, at de altid ved bedst. De står inde for og tror på det, de laver – og det ender jo også med, at de dikterer den brede mode. Som forbruger er du ikke i tvivl om, at der sidder nogle designere, som virkelig har styr på det, de laver, og derfor er det så inspirerende.”

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club