Hvert år hører man den samme sætning op til Cannes Lions: “Der kommer flere annoncører i år”.
Og der er noget om det, for reklamefestivalen – der nu er en kreativitets-festival – har ændret sig fra at være en global kluddermor-for-bureauer til at være langt mere nuanceret sammensat – og der kommer vitterligt flere og flere fra kundesiden.
“Der er ingen steder i verden, hvor kunder kan hente mere inspiration og viden om marketing. Cannes er stedet. Når bureauer, produktionsselskaber og annoncører mødes herhjemme, så er det enten som sælger eller køber – i Cannes har alle lære-kasketten på. Det er et helle, hvor man samler inspiration hos hinanden – og den ene gang om året, hvor alle har forståelsen for, at vi ikke kan leve uden hinanden,” siger Otto B. Christiansen, direktør i Dansk Annoncørforening.
For nylig sagde Jacob Fischer-Nielsen, kommerciel marketingchef på TV 2, til Bureaubiz:
“Fordelingen af annoncører og kreative tippede sidste år over til annoncørsiden. De kommer til Cannes for at se, hvad de kan fokusere – og bruge deres energi – på i det kommende år.”
Lige præcis her er Danmark løbet lidt i forvejen, for så udtalt er annoncør-andelen ikke for hele festivalen, men pilen peger op.
Sidste år var 15 pct. af de ca. 8.000 delegerede – altså deltagere med festival-pas – fra kundesiden, og AdAge skønner, at antallet af annoncører vil sætte rekord i år.
Men frem for kun at tale om det har AdAge sammensat en foreløbig liste over de store brands – og kunder – der tropper op i Sydfrankrig hele næste uge.
- Adidas
- Adobe
- Allianz
- Allstate
- American Airlines
- AOL
- Anta
- Apple
- AT&T
- Bacardi
- Beam Global Spirits
- BNP Paribas
- BMW
- Cadbury
- Canon
- Cartier
- Cathay Pacific Airways
- Ciba Vision
- Club Med
- Coca-Cola
- Citbank
- Cirkus
- Danone
- Del Monte
- Dell
- Deutsche Bank
- Diageo
- Domino’s
- EA
- FedEx
- Fiat
- Fidelity
- Ford
- Foursquare
- Frito-Lay
- Garnier
- Gatorade
- General Mills
- General Motors
- GSK
- Heineken
- Hertz
- HP
- Hyundai
- IBM
- Ikea
- ING
- Intel
- Johnson & Johnson
- Kia
- Kinect for Xbox 360
- Kraft
- LG
- LivingSocial
- L’Oreal
- Luxottica
- Mars
- McDonald’s
- Microsoft
- MillerCoors
- Mitsubishi
- Natura
- Nestle
- Nextel
- Nokia
- Novartis
- Olive Garden
- Pepsi
- Pernod Ricard
- Philips
- Procter & Gamble
- Rovio Mobile
- Samsung Electronics
- Smirnoff
- Tabasco
- Telefonica Brazil
- Toyota
- UBS
- Unilever
- Volkswagen
- Warner Bros Consumer Products
- Whirlpool
- Wrigley
- Xerox
- Yahoo