Af Peter Engholm 25@mail.dk

Topmøde-begrebet får en ny betydning ved den franske Riviera, når Cannes Lions begynder i overmorgen. Her er en liste over 87 af de største brands – og marketingorganisationer, der er til stede.

Hvert år hører man den samme sætning op til Cannes Lions: “Der kommer flere annoncører i år”.

Og der er noget om det, for reklamefestivalen – der nu er en kreativitets-festival – har ændret sig fra at være en global kluddermor-for-bureauer til at være langt mere nuanceret sammensat – og der kommer vitterligt flere og flere fra kundesiden.

“Der er ingen steder i verden, hvor kunder kan hente mere inspiration og viden om marketing. Cannes er stedet. Når bureauer, produktionsselskaber og annoncører mødes herhjemme, så er det enten som sælger eller køber – i Cannes har alle lære-kasketten på. Det er et helle, hvor man samler inspiration hos hinanden – og den ene gang om året, hvor alle har forståelsen for, at vi ikke kan leve uden hinanden,” siger Otto B. Christiansen, direktør i Dansk Annoncørforening.

For nylig sagde Jacob Fischer-Nielsen, kommerciel marketingchef på TV 2, til Bureaubiz:

“Fordelingen af annoncører og kreative tippede sidste år over til annoncørsiden. De kommer til Cannes for at se, hvad de kan fokusere – og bruge deres energi – på i det kommende år.”

Lige præcis her er Danmark løbet lidt i forvejen, for så udtalt er annoncør-andelen ikke for hele festivalen, men pilen peger op.

Sidste år var 15 pct. af de ca. 8.000 delegerede – altså deltagere med festival-pas – fra kundesiden, og AdAge skønner, at antallet af annoncører vil sætte rekord i år.

Men frem for kun at tale om det har AdAge sammensat en foreløbig liste over de store brands – og kunder – der tropper op i Sydfrankrig hele næste uge. 

  • Adidas
  • Adobe
  • Allianz
  • Allstate
  • American Airlines
  • AOL
  • Anta
  • Apple
  • AT&T
  • Bacardi
  • Beam Global Spirits
  • BNP Paribas
  • BMW
  • Cadbury
  • Canon
  • Cartier
  • Cathay Pacific Airways
  • Ciba Vision
  • Club Med
  • Coca-Cola
  • Citbank
  • Cirkus
  • Danone
  • Del Monte
  • Dell
  • Deutsche Bank
  • Diageo
  • Domino’s
  • EA
  • Facebook
  • FedEx
  • Fiat
  • Fidelity
  • Ford
  • Foursquare
  • Frito-Lay
  • Garnier
  • Gatorade
  • General Mills
  • General Motors
  • Google
  • GSK
  • Heineken
  • Hertz
  • HP
  • Hyundai
  • IBM
  • Ikea
  • ING
  • Intel
  • Johnson & Johnson
  • Kia
  • Kinect for Xbox 360
  • Kraft
  • LG
  • LivingSocial
  • L’Oreal
  • Luxottica
  • Mars
  • McDonald’s
  • Microsoft
  • MillerCoors
  • Mitsubishi
  • Natura
  • Nestle
  • Nextel
  • Nokia
  • Novartis
  • Olive Garden
  • Pepsi
  • Pernod Ricard
  • Philips
  • Procter & Gamble
  • Rovio Mobile
  • Samsung Electronics
  • Smirnoff
  • Tabasco
  • Telefonica Brazil
  • Toyota
  • UBS
  • Unilever
  • Volkswagen
  • Warner Bros Consumer Products
  • Whirlpool
  • Wrigley
  • Xerox
  • Yahoo

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club