I går skrev vi om en analyse af reklamemarkedet i Jyllands-Posten, der – ligesom andre forudsigelser for 2012, forudsagde et fladt reklamemarked. Det var i hvert fald, hvad man forventede fra mediebureauernes side.
Også i dag har Jyllands-Posten en artikel om, hvordan det vil gå reklamemarkedet næste år. Denne gang handler artiklen om annoncørernes forventninger til næste år.
Direktør i Dansk Annoncørforening, Otto B. Christiansen siger til Jyllands-Posten, at det han hører er, at det ikke går fantastisk, men alligevel hører han ikke, at der bliver skåret i budgetterne.
Til gengæld er der flere ubekendte end der har været tidligere, idet TV2 får brugerbetaling og derved ikke er så afhængig af annonceindtægter. Det kan betyde, at prisen sættes i vejret. Samtidig kan det liberaliserede spillemarked betyde flere annoncekroner. Og det digitale marked, der stadig er en udfordring, mener annoncørdirektøren.
TDCs marketingdirektør Camilla Ramby har ikke lagt sig fast på om man vil forøge eller spare på annoncebudgettet:
“Vi tilpasser løbende budgettet og vi skal være klar. Kommer der f.eks. nogen ligesom Onfone i sin tid ind fra højre, så bliver vi nødt til at reagere”.
Samtidig siger marketingdirektøren, at man – i modsætning til tidligere, hvor man populært sagde, at halvdelen af reklamekronerne var spildt, man vidste bare ikke hvilken halvdel – nu er meget bevidste om effekten af de enkelte tiltag (Jyllands-Posten Erhverv&Økonomi, p. 16-17).
Sponsorflugt fra Parken
Flere sponsorer har forladt Parken Sport & Entertainment A/S på grund af stigende priser kombineret med en ændret holdning til sponsorerne.
Entreprenørfirmaet J. Jensen har gennem seks år været sponsor og har i gennemsnit lagt en kvart million kroner årligt i klubkassen.
Firmaet har nu valgt Parken fra og er i stedet blevet hovedsponsor i Lyngby fordi man ikke følte, at man fik valuta for pengene og blot blev betragtet som et nummer i rækken, siger marketingchef Kim Østergaard fra J. Jensen til Jyllands-Posten.
Også HC Container samt Keycab dropper FCK sponsoratet og melder ud om dårlig styring samt manglende respekt fra ledelsens side (Jyllands-Posten Erhverv&Økonomi, p. 10).