Annoncørdirektør: Fanden har skabt performance-aftaler

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

En tredjedel af annoncørerne har performance-aftaler – og langt de fleste er med mediabureauet, viser imageanalyse.

En ud af tre annoncører har en performance-aftale med en eller flere af deres bureaupartnere.

I hvert fald hvis man skal dømme på den årlige MyImage analyse, der udarbejdes af MyResearch i samarbejde med Bureaubiz og Dansk Annoncørforening. 269 annoncører med et samlet budget på omkring 10 mia. kr. har deltaget.

Langt størstedelen – 30 pct. – angiver at have en performance-aftale med deres mediabureau, mens 13 pct. har med deres reklamebureau og 14 pct. med web-bureauet.

Dansk Annoncørforenings adm. dir. Otto B. Christiansen er ikke overrasket over tallene – en tredjedel er nok realstisk – selvom han grundlæggende mener, at performance-aftaler er noget fanden har skabt.

“Jeg har aldrig brudt mig om performance-aftaler. Man må gå ud fra, at bureauerne gør det så godt de kan, og jeg ser det som et tillids-spørgsmål. Hvorfor skal jeg betale ekstra for, at de gør sig mere umage”, siger Otto B. Christiansen og tilføjer:

“Der er en lang række ting, bureauerne ingen indflydelse har på, som f.eks. selve produktet, distributionen eller markedsføringen. Hvordan kan de så bedømmes på resultaterne”.

Men der er jo den model, hvor man opstiller nogle mål for kommunikationen – som f.eks. kendskab. Er det så ikke ok at bedømme dem på, om de mål nås?

“Jo, men hvad så hvis der er uenighed om udformningen af kommunikationen, og bureauet må bøje sig, fordi det trods alt er kunden der bestemmer”, siger Otto B. Christiansen.

Han synes heller ikke performance-aftaler giver meget mere mening på mediabureauerne selvom der her kan være tale om mere kvantitative ydelser.

“Jeg kan godt forstå, at mediabureauerne synes, det er en god ide, men grundlæggende tror jeg, det er et udtryk for en usikkerhed hos annoncørerne over for selve medieindkøbs-processen, og så er det naturligt, at man tænker i incentives af forskellig slags”, siger Otto B. Christiansen og afslutter:

“Det bliver et mere mudret billede i stedet for at holde fokus på at købe den ydelse, man har brug for og betale for den”.