Annoncører forsøger at nasse på bureauer

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Den amerikanske bureauorganisation ser en tendens til, at annoncører forsøger at få ideer gratis gennem konkurrencer. Også i Danmark ser DRRB en sådan udvikling.

“Enhver mærkevarevirksomhed vil gøre alt for at beskytte sit brand. Det samme gør vi, og vores brand er kreativitet”.

Således stiller DRRB’s formand, Jan Olsen, situationen op over for en tendens, hvor annoncører udskriver konkurrencer på et grundlag, der kan ligne et forsøg på at få gratis ideer.

Nasseri vil mindre diplomatiske tunger nok sige.

Det er ikke kun i Danmark, man ser tendensen. I følge AdAge har den amerikanske bureauorganisation, 4A, skrevet til et større antal bureaukonsulenter og bedt dem om at inkludere i deres søgeaftaler, at ophavsretten til arbejde udført i en konkurrence tilhører bureauet, indtil det enten bliver hyret, eller man har aftalt en betaling for arbejdet.

4A ser et stigende antal konkurrencer, hvor bureauerne bliver bedt om spekulativ tænkning eller arbejde af en karakter, hvor organisationen frygter, at det er et forsøg på at samle nye ideer op i et marked, hvor presset er stort.

“Også i Danmark ser vi en tendens til, at bureauer skal afgive rettigheder i konkurrencer. Vi ser også konkurrencer, hvor kunden ikke vil forpligtige sig til at træffe et valg”, siger Jan Olsen og fortsætter:

“Bureauer skal let investere en million kroner i en konkurrence, og så må det ske på fair vilkår. Ophavsrettigheder er oplagt, men herudover handler det f.eks. også om, at kunden forpligtiger sig til at træffe et valg samt at der sker en aflønning. Sammenligner man med arkitektkonkurrencer, så sker der en betaling til nr. 1, 2 og 3. Jo mere fair vilkår, des mere engagement og kvalitet kan man få fra bureauerne”.

Jan Olsen understreger, at man i DRRB er opmærksomme på problemer, og at man straks skriver ud til alle tilfælde, hvor man bliver opmærksom på problemer.

“Det er det primære, vi kan. Selvfølgelig kan bureauerne også bare nægte at deltage, og det er der da også nogen, der gør. Men det kan man ikke forvente i en tid, hvor presset er så stort. Jeg synes det må være i alles interesse – også annoncørernes – at skabe fair rammer. De ville jo aldrig selv acceptere at blive behandlet på den måde”, siger Jan Olsen.