Annoncørforeningens direktør: Skeptisk afventende over for nyt mediabureau

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Otto B. Christiansen ser bredere på transparens, og derfor kan han godt være lidt nervøs ved reklamebureauers ejerskab af det nye mediabureau.

Annoncørforeningens adm. dir., Otto B. Christiansen er glad for transparens. Det er et budskab han har fremført adskillige gange i forskellige sammenhænge – også for et par år siden i relation til mediabureauer.

Alligevel bryder han ikke ud i jubel over, at fire reklamebureauer nu er gået sammen om at stifte et nyt mediabureau under navnet Orchestra samt med en medieindkøbsafdeling under navnet Transparens.

“Jeg vil lige som alle andre være positiv over for et nyt initiativ og en ny spiller på markedet. Men har vi virkelig brug for et nyt mediabureau? Jeg ved ikke rigtig, hvor det bringer os hen og derfor er jeg lidt skeptisk og jeg forholder mig afventende,” siger Otto B. Christiansen.

Når han er skeptisk, skyldes det bl.a., at han ser transparens bredere end blot medieindkøb.

“Hvis Orchestra bare skal være et nyt mediabureau, så ok. Men de er ejet af reklamebureauer, og hvis der kommer til at ske en større sammenblanding, så kan jeg godt være lidt nervøs ved det,” siger Otto B. Christiansen og fortsætter:

“Jeg mener, at annoncørerne grundlæggende har brug for rådgivning, hvor der ikke gemmer sig særinteresser under overfladen. Derfor tror jeg, at det er en fordel, at en række af leverandørerne er uafhængige af hinanden. Det gælder f.eks. mediabureauer.”

Her er han på linje med andre annoncører – som f.eks. L’Easy marketingdirektør, Peter Gram Møller, der har sagt, at han mener trekanten, hvor kunden selv, reklamebureauet og mediabureauet udfordrer hinanden, giver det bedste resultat.