Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

Livsstilsannoncører mangler annoncemuligheder på print, mener kontaktchef på mediabureau. Et printmedie er gået fra 0-15 annoncer i hvert nummer til den ældre målgruppe.

Det er svært at finde steder at annoncere, hvis man skal have fat i den ældre målgruppe, som bliver stadig mere attraktiv.

Det siger kontaktchef i mediabureauet IUM, Linda Christensen, til finans.dk:

”Der er en mangel i markedet. Det er svært at finde et miljø, annoncørerne gerne vil være i. Men der er en gryende erkendelse af den målgruppe,” siger Linda Christensen om den ældre målgruppe.

Overfor Bureaubiz uddyber Linda Christensen problematikken med at finde medier, der læses af den ældre målgruppe, for eksemplevis dagbladene er jo ellers medier, som netop læses af den målgruppe.

”Det er rigtigt at dagblade er en medietype, der læses af den ældre målgruppe. Men dagbladene er ikke stærke på livsstilsområdet. Ser man på det fra et annoncørperspektiv og her tænker jeg specielt på livsstilsannoncører – så har de ikke så mange muligheder på det danske marked, hvis man gerne vil have sine produkter i livsstilsmedier.”

Linda Christensen tilføjer, at læsertallene for ugeblade til ældre er for nedadgående og i øvrigt opfatter det ældre segment sig ikke som gammel og vil ikke læse ældremagasiner.

”De vil læse medier som skriver om ting, der interesserer dem, f.eks. hvordan man investerer. De gider ikke læse om, hvordan man etablerer sig i et nyt parforhold.”

Selvom printmedierne ikke har det så nemt i disse år, er der eksempler på printmedier, der går frem på annoncefronten, netop med udgangspunkt i det ældre segment.

F.eks. fortæller bladchef i Egmont Publishing for Hjemmet, Hendes Verden og Her & Nu, Marianne Gram, til finans.dk, at man nu sælger annoncer i blade, man ikke tidligere havde annoncer i fordi den ældre målgruppe er blevet mere attraktiv og har flere penge mellem hænderne.

”Vores læsere er ikke velhavere, men de er i høj grad blevet attraktive for annoncører. For fire år siden havde Hjemmet ingen annoncer, men nu i de seneste fire år er der en pænt opadgående kurve, og nu har vi måske 10-15 sider annoncer i hvert blad. Lige pludselig er de ældre blevet interessante og når de bliver ved med at indrykke annoncer, er det fordi annoncørerne får respons.”

Hun fortæller videre, at det primært er annoncer for helsekost, kosttilskud og rejser, som er støt stigende i bladet.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club