Annoncører: Der mangler transparens i mediabureauernes beregningsmetoder

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Dansk Annoncørforening har i samarbejde med Wilke lavet analyse, der især fokuserer på mediabureauernes transparens og annoncørernes tillid til bureauerne.

Dansk Annoncørforening har sammen med analysevirksomheden Wilke lavet en CMO-undersøgelse blandt medlemmer og annoncører, hvor man især fokuserer på mediabureauernes digitale mediaindkøb, tilliden til bureauerne og transparens.

I undersøgelsen erklærer næsten 8 ud af 10 annoncører sig enige i, at der mangler transparens i mediabureauernes beregningsmetoder.

”I takt med, at annoncørerne breder viften ud, fokuserer på at binde kundeoplevelsen sammen 360 grader og måle effekt på tværs af flere og flere kanaler, bliver mediadata og nye, databerigede indkøbsformer som programmatic en central komponent. For Dansk Annoncørforening er det dermed en vigtig opgave på medlemmernes vegne at medvirke til et større vidensniveau, hvilket bringer spørgsmål om bl.a. transparens på banen,” skriver Dansk Annoncørforening i en pressemeddelelse.

Mediabureauerne anses hos mange annoncører stadig som den vigtigste marketingpartner, skriver Dansk Annoncørforening videre, men konkluderer samtidig, at det også er en tillid, der muligvis undermineres af mange ubesvarede spørgsmål om, hvad man egentlig betaler for, og i hvor høj grad det påvirker mediabureauernes rådgivning.

Hele analysen bliver præsenteret den 20. september på ITU, hvor der efterfølgende vil være paneldebat med mediabureauer, annoncører og medieauditør.

Man kan tilmelde sig her