Annoncørerne er konservative

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Annoncørerne er ikke fulgt med brugerne over i de digitale medier. Dermed har de holdt hånden under den trykte presse og tv.

De trykte medier og tv har nydt godt af, at annoncørerne har været tilbageholdende med at rykke deres annoncer til de medier, som mediebrugerne bruger det meste af deres tid på – nemlig digitale og mobile medier.

Dermed har annoncørernes konservatisme delvist holdt hånden under de etablerede medier på print og tv.

”Folks medievaner har rykket sig hurtigere, end annoncørerne er rykket i mange lande”, siger Rasmus Kleis Nielsen, medieforsker fra Roskilde Universitet.

Rasmus Kleis Nielsen har undersøgt udviklingen i otte internationale markeder og konklusionen er, at det i langt højere grad er krisen, end flytning af annoncer fra print til digital, der har ramt det etablerede mediemarked.

Til gengæld vil annonce-investeringerne de kommende år følge med brugerne, og så vil resultatet næsten uundgåeligt blive en nyhedsindustri, der er væsentlig mindre, end i dag.

”Der er ingen tvivl om, at  medievirksomhederne skal være mindre. Det er sandsynligt, at kommercielle indholdsproducenter vil have måske en tredjedel af det omfang, de har haft det seneste årti”, siger medieforskeren til Børsen.

Det skyldes, at der ikke er udsigt til, at digitale indtægter kan erstatte det tabte, hverken hvad angår annoncer eller brugerbetaling (Børsen Mediemarked, p. 10).