Nyt job til annoncørernes formand

Peter Engholm
25@mail.dk

Den tidligere marketingdirektør for Danske Spil, Klaus Lohse, har fået nyt job. Stadig marketingdirektør, stadig inden for spil – men på en noget anderledes måde.

En central skikkelse i dansk marketing, Klaus Lohse, har fået nyt job. Central, fordi han i snart en håndfuld år har været formand for Dansk Annoncørforening, og fordi han i en årrække stod i spidsen for et landets største marketingbudgetter, som marketingdirektør i Danske Spil.

Da Danske Spil ved indgangen til 2011 tog hul på en ny organisation, tog Klaus Lohse afsked med Danske Spil efter 17 år, da hans stilling forsvandt, og to ny direktør-poster gik til eksterne kandidater.

Nu er Klaus Lohse imidlertid tilbage som marketingdirektør, og stadig inden for spil-branchen – men alt overvejende uden for landets grænser.

”Jeg er nu international marketingdirektør i Gtech, der er leverandør til spillebranchen. Min rolle er primært at udvikle kundernes markeder,” siger Klaus Lohse.

Og kunderne – ca. 80 i alt – er alt overvejende nationale spil-selskaber, herunder i øvrigt også Danske Spil.

”Gtech er en af de førende leverandører af teknologi og service ydelser til spillebranchen, dette især nationale lotterier. Det er dog ikke kun software, men også eksempelvis de terminaler, som udskriver kuponer i butikkerne, ligesom Gtech i nogle lande varetager hele driften af spilleselskabet,” siger Klaus Lohse.

Gtech er født i den analoge monopol-tid, men er i dag en IT-virksomhed, der også har private spil-selskaber på kundelisten. Koncernen leverer ikke kun til lotterier, men også casino og poker, og har blandt sine 7.500 ansatte på verdensplan også en stor afdeling for spiludvikling.

“Det er mit ansvar bl.a. at rådgive og servicere kunderne med henblik på at styrke deres respektive markedspositioner. Jobbet består i at udvikle og implementere marked- og distributionsstrategier, herunder særligt rådgivning og udvikling af strategier for de digitale salgskanaler,” siger Klaus Lohse.

Bureaubiz fanger ham mellem to møder i hhv. Warszawa og Dublin – tilsyneladende ganske symptomatisk for jobbet:

“Jeg opererer ud fra København, men mit kontor er egentlig i Watford, London. Jeg har primært med europæiske kunder at gøre, selv om det ikke udelukker rejseaktivitet til andre kontinenter.”