Anthill Agency: Vi forbedrer folks liv

Pia Osbæck,
journalist

Anthill Agency er et specialistbureau med fokus på medicinalindustrien. Det kan godt lyde lidt tørt, men det er ikke svært for bureauet at få ansatte fra hele verden, som både er motiverede og har et indgående kendskab til branchen.

”Her på bureauet arbejder vi med noget, der gør en forskel og forbedrer folks liv. Det er sådan, vi føler det. Vores arbejde er måske ikke så sexet, men meget motiverende.”

Sådan siger CEO Katrine Bach hos Anthill Agency, der er et dansk digitalt bureau, som siden starten i 2012 har fokuseret på kommunikation for medicinalindustrien.

Kunder som Novo Nordisk, Leo, Bayer og Pfizer lyder ikke særligt sexet, og alligevel har Anthill Agency, der er danskejet, formået at tiltrække 50 ansatte fra stort set hele verden. Omkring 18 nationaliteter er der på bureauet, heriblandt amerikanere, sydafrikanere, venezuelanere, tyskere og svenskere. Og de ansatte afspejler meget godt fordelingen af kunder, som for størstedelens vedkommende er internationale.

Og Katrine Bachs øjne lyser da også op, når hun forklarer, hvorfor det ikke er et problem at få folk til at arbejde for en industri, der måske kan virke lidt mere kedelig og meget mere reguleret end de fleste andre industrier:

“Medicinalindustrien er langt mere reguleret end andre brancher, og som konsekvens heraf er industrien ikke lige så langt fremme, når det kommer til digital marketing og kommunikation. Men hvis du har ambitioner og er passioneret, som vi er i Anthill, så er der et stort potentiale for at kunne gøre en væsentlig forskel,” siger Katrine Bach.


Katrine Bach, chief executive officer.

Specialisering er en fordel i en reguleret branche
Fordi bureauet agerer i mange lande, er de juridiske begrænsninger en stor udfordring, men netop derfor er det en fordel at være specialiseret, siger Katrine Bach:

”Netop fordi medicinalindustrien er stærkt reguleret med forskellige behov og udfordringer, hjælper det at være særligt specialiseret i branchen, hvis man ønsker at skabe stærke partnerskaber. Det er en stor fordel at have et hold af mennesker, som har et indgående kendskab til medicinalindustrien. Sandheden er, at det kan være utrolig frustrerende for en kunde at skulle forklare til et bureau, hvordan deres virksomhed fungerer.”

På tværs af discipliner
Anthill Agency har som mission at sætte en ny standard for, hvordan man samarbejder i medicinalindustrien, og en af bureauets tilgange til det er et skarpt fokus på teknologi.

”Vi har særligt fokus på teknologi og særligt på, hvordan teknologi kombineret med en god strategi og kreativitet kan skabe kommunikation, der virkelig gør en forskel,” siger Katrine Bach.

Konferencer spiller en vigtig rolle
En af de måder, hvorpå man hos Anthill Agency holder sig opdateret om, hvad der sker både inden for teknologi og på andre områder, er at deltage i konferencer i både Danmark og udlandet.

”Jeg tror på, at commitment i forhold til innovation, vidensdeling og meningsfulde partnerskaber betyder, at den virkelige forandring kan ske. Den teknologiske udvikling er i konstant og hurtig forandring, og hvis vores kunder skal følge med i udviklingen, er de nødt til hele tiden at optimere deres måde at arbejde på. Så vi gør, hvad vi kan for ikke kun at lære, men også vidensdele så meget som muligt med branchen. Hvad vi ved i dag, skal vores kunder vide i morgen,” siger CEO Katrine Bach.

Vidensdeling foregår blandt andet ved, at man hos Anthill Agency prioriterer deltagelse på konferencer og ofte selv står på talerstolen.

Fakta om Anthill Agency

Stiftet i 2012 som en udløber af softwarefirmaet Agnitio.

Bruttofortjeneste: 2018: 22,9 mio., 2017: 28,3 mio., 2016: 21 mio., 2015: 25 mio., 2014: 17,2 mio. 2013: 20,1 mio., 2012:10,8 mio.

50 ansatte: 47 i København. 4 i Tyskland.

Kunder: Allergan, Bayer, Bayer Consumer Care, Biogen, Biogen Biosimilars, CIFF, Danone, Galderma, Grünenthal, Leo Pharma, Mölnlycke, MSD, Novo Nordisk, Pfizer, Roche, Sanofi, Takeda, Unilever, Vifor Pharma.

Interesseret i mere indhold som dette? Skriv dig op til vores nyhedsbrev her.