App-bureau laver digital sparegris

Zandra Damsgaard
zandra@bureaubiz.dk

En fysisk sparegris koblet op på forældrenes mobilbank er en europæisk storbanks seneste tilbud til sine yngste bankkunder. Det danske app-bureau Shape står bag.

Den schweiziske storbank Credit Suisse har skruet helt op for gadget-faktoren for at få fat i de yngste kunder – og nok også lidt i deres forældre.

Sparegrisen Digipigi adskiller sig fra de gængse af slagsen ved at indeholde elektronik. Ud over at fungere som natlampe, ur og vækkeur er Digipigi synkroniseret med barnets og forældrenes mobilbank.

Danske Shape har via sin afdeling i Schweiz leveret koncept, industrielt design, interaktions- og lyddesign og teknisk specifikation på selve sparegrisen og står desuden bag designet af de to medfølgende mobile apps.

App-bureauet har, fortæller stifter og kreativ direktør Nicolas Linde, tidligere samarbejdet med Credit Suisse, som denne gang henvendte sig med ønsket om at lave en moderne sparegris.

Læring og opsparing
Det blev begyndelsen på en længere proces, hvor Shape altså stod bag hele den kreative del.

“Løsninger hvor hardware og software skal spille sammen, er altid en svær øvelse, og vi elsker den slags udfordringer. Det har været tilfredsstillende for os at være integreret i processen helt fra start, og frem til at det færdige produkt er lanceret,” siger Nicolas Linde til Bureaubiz.

Digipigi skal lære børn at håndtere penge både fysisk og virtuelt. Med den interaktive sparegris kan man sætte mål for sin opsparing, og forældrene kan udbetale eksempelvis lommepenge til deres børn.

Se videoen om Digipigi her: