Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Læs to artikler om, hvordan man motiverer forbrugerne til at få lyst til at købe i krisetider samt en artikel om, hvordan vækstvirksomheder kan blive meget bedre til deres PR.

En god beliggenhed og noget nyt. Det er ifølge analysefirmaet Retail Institute Scandinavia, en klar vinderformel til at vinde forbrugernes købelyst i en tid med frygt for en ny økonomisk nedtur.

Derudover mener, Henning Bahr, adm.dir. hos Retail Institute Scandinavia, at for at overleve krisen, skal forretningerne have en klar strategi for salg på nettet.

Nogle kæder er trods et fladt marked, lykkedes med at skabe vækst. En af dem er møbelkæden Bolia, som er en del af Jysk-koncernen. Adm. dir. Lars Lyse Hansen har denne forklaring på kædens fremgang:

“Et af de elementer, som Bolia arbejder med er sansemarketing, hvor du skaber en komplet oplevelse for kunderne med duft, musik og en masse andet”.

Ifølge den administrerende direktør, har Bolia genopfundet og genopbygget sig selv efter krisen og til det har Apple været et stort forbillede:

“Vi synes, ligesom alle andre her på jorden, at Apple er et superfedt brand. Vi har spurgt os selv, hvordan de gør, og hvad det er de kan med innovation og design, og hvordan man kan få den fede brugerfornemmelse af, at det bare fungerer og er lækkert. De har været inspirationskilde nummer et og vi har også lavet en del samarbejde med Apple, hvor vi blandt andet var de første i verden til at lancere Ipad som salgsredskab i butikkerne.

“Vi har fundet recepten, og det, der virker for os, er innovation, fornyelse og design. Det er hele kernen i virksomhedens fremgang”, slutter direktøren (Børsen, p. 10).

Annoncering øger forbrugernes købelyst

Apropos ovenstående artikel, så er en anden vej til at øge forbrugernes købelyst i denne krisetid, at markedsføre sig ud af den. Og det tyder da også på, at detailhandlen bruger denne vej.

I hvert fald melder Berlingske, at de efter en rundringning til 14 af de største annoncører, kun fandt én annoncør, der vil skrue ned for markedsføringsudgifterne.

Flere brancher vil til gengæld skrue op for markedsføringsindsatsen. Bl.a. hos Føtex, som vil forsøge at annoncere sig ud af krisen:

“Når situationen ser ud, som den gør nu, så ruster vi op. Det gør vi blandt andet ved at skrue op for markedsføringen. I en periode i modvind kan vi vælge forskellige strategier. Vi kan blandt andet vælge at skrue op for reklametrykket for at vinde nogle kunder og det har vi gjort hos Føtex”, siger Niels Sterndorff, der er salgs- og marketingchef i Føtex Danmark.

Ifølge salgs- og marketingdirektøren er flere penge til markedsføring en nødvendighed:

“Man kan godt sige, vi er tvunget til det. Vores filosofi i Føtex er, at vi må gøre de ting, der er nødvendigt for at forsvare vores markedsandele. Det gør vi ved at øge reklameindsatsen”.

Mediebureauerne MEC og Mediacom melder også begge ud, at der ikke spares på annoncekronerne hos deres kunder (Berlingske Business, p. 14-15).

Men PR-arbejdet kan blive bedre – i hvert fald hos vækstvirksomheder

Danske vækstvirksomheder begår de samme tre fejltagelser, når de skal kommunikere med omverden og går dermed glip af mange muligheder for at få offentlig omtale.

Det mener Trine Baadsgaard, der er journalist og PR-rådgiver og de seneste 15 år har hjulpet vækstvirksomheder med deres PR.

Den første fejl de begår, ifølge Trine Baadsgaard, er at de på deres hjemmeside fortæller en masse om, hvad de kan, og hvem de er, men ikke hvilket problem, de kan løse for kunderne.

Den anden fejl er, at de ikke har et kommunikationsberedskab og derfor ikke aner hvem der skal udtale sig, og  hvad de vil fortælle om virksomheden, hvis en journalist ringer.

Den tredje fejl er, at vækstvirksomheder ikke gør noget for at sætte de gode historier i spil:

“Medierne kan være troværdige medspillere – og det kan være både lokale, regionale, landsdækkende eller branchespecifikke magasiner”.

Trine Baadsgaards erfaring er, at de fleste journalister og læsere, lyttere eller seere elsker historien om en vækstvirksomhed, der kører – eventuelt krydret med de vanskeligheder, der har været undervejs.

For nogle medier vil der også kunne ligge en god historie i f.eks. en udenlandsk medarbejder, en kvindelig leder, en person i flexjob eller en løbeklub for medarbejdere. Griber virksomhederne ikke disse muligheder, går de glip af et oplagt potentiale for positionering, mener Trine Baadsgaard.

Hun råder vækstvirksomheder til at gå på jagt efter deres gode historier og udvælge de medier, der kan være relevante:

“Derefter kan man så opbygge et stærkt netværk af journalister, som man er i løbende dialog med – også når der er historier, der er problematiske for virksomheden. Man skal jo huske, at også bankdirektører og investorer læser aviser”, slutter Trine Baadsgaard (Børsen Vækstdanmark, p.8-9).

 

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club