Aqua d’Or vildleder med ordet ‘genbrugsplast’

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Opdateret: Ordet genbrugsplast er vildledende markedsføring, for flaskerne var genanvendt plast, fastslår Forbrugerombudsmanden.

Genbrugsplast og genanvendt plast er ikke det samme. Faktisk så er udsagn om, at et produkt eller en emballage er lavet af genbrugsplast, når der er tale om genanvendt plast, en vildledning af forbrugerne. Det fastslår Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse, hvori de skærper ovenstående overfor Aqua d’Or Mineral Water A/S.

Fra juni til oktober 2023 har Aqua d’Or markedsført deres drikkevand på flaske med, at emballagen bestod af genbrugsplast, selvom det i realiteten var genanvendt plast.

Det vurderer Forbrugerombudsmanden som vildledende markedsføring, fordi det giver forbrugeren indtryk af, at flaskerne er skyllet eller rengjort for derefter at blive genbrugt.

I stedet er flaskerne blevet omsmeltet og anvendt i produktionen, hvilket har en højere miljøbelastning end flasker lavet af genbrugt plastik.

Også flere andre miljøudsagn på Aqua d’Ors hjemmeside var vildledende, herunder “Genbrugsplast reducerer CO2-udledningen med op til 35 pct. sammenlignet med ny plast. Forbrugerombudsmandens argument er, at det ikke er relevant at sammenligne med nye plastikflasker, fordi en stor del af de plastikflasker, der er på markedet, ikke er lavet af 100 pct. ny plastik, fordi de indgår i retursystemet.

Opdateret: Danone, der står bag Aqua d’Or, har på baggrund af artiklen skrevet til Bureaubiz, at de efter Forbrugerombudsmandens skærpelse har ændret deres markedsføring.