Arla-brandet har fået nyt bureau

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Konkurrencen om nyt bureau til selve Arla-brandet samte fire Arla-mærker er blevet afgjort i en finale mellem tre danske bureauer.

Opdateret: Arla har nu valgt det bureau, der skal arbejde med selve Arla-brandet samt Arla-mærkerne A38, Klovborg, Lærkevang og Laktosefri i Danmark.

Det blev Ogilvy, der løb med sejren foran Zupa Recommended og BBDO/TBWA, der var med i sidste runde, efter at yderligere tre bureauer forinden var skilt fra.

I forvejen arbejder Ogilvy med Arla-mærket Riberhus.

Ogilvys arbejde for Arla bliver at aktivere brandet samt de ovenfor nævnte mærker på det danske marked på baggrund af det arbejde, som Wieden + Kennedy udvikler. Arla valgte W+K som sit globale lead-bureau i sensommeren 2013.

Arla i Danmark er i en unik position, fordi vores masterbrand og corporate brand er så tæt sammenvævet i forbrugerens bevidsthed. Yderligere er de danske forbrugere generelt reklameskeptiske. Derfor har vi været meget optaget af at ramme et sted, hvor vi både sikrer konsistens i den globale platform og adresserer den unikke situation i Danmark. Det har vi set rigtig gode strategiske og kreative bud på fra de tre bureauer – samtidig må jeg dog sige, at Ogilvy ramte renest og har formået at være loyale mod platformen samtidig med, at de har tilført en unik dansk tone, der både giver os kant og bringer os tættere på forbrugerne. Jeg ser meget frem til at se resultaterne af arbejdet i markedet”, siger Jakob Bernhard Knudsen, der er marketingdirektør for Arla i Danmark.

Med afgørelsen af bureaukonkurrencen, som blev faciliteret af Hestbæk Consult, mister BBDO/TBWA en del af opgaverne fra Arla.

Det ny-fusionerede bureau vil dog i 2014 fortsætte arbejdet på mærkerne Harmonie, Yoggi, Cheasy og Cultura.

Om samarbejdet med BBDO/TBWA siger Jakob Knudsen:

”Holdet fra BBDO har udført et stort og loyalt stykke arbejde for os, både før og under denne bureaukonkurrence. Det er i øvrigt tydeligt, at det er et styrket og motiveret hold der er kommet ud af fusionen. Nogle gange taber man ikke en konkurrence, der er andre, der vinder den. Sådan er det her. Og derfor er jeg da også glad for, at vi fortsætter samarbejdet.”

Arla har afholdt flere konkurrencer i efteråret og dette var den sidste, der manglede at blive afgjort.

Ogilvy var med i konkurrencen både om Kærgården og Karolines Køkken, men i Kærgårdens tilfælde blev det Åkestam/Holst, der løb af med sejren, mens Karolines Køkken blev vundet af Hjaltelin Stahl.