Arla dropper landsholdet for at komme tættere på naturen

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Både Dong og Arla har valgt at hoppe ud af sponsoratet for fodboldlandsholdet før tid.

Det er under to år siden, at både Arla og Dong forlængede deres hovedsponsorater for fodboldlandsholdet frem til VM-slutrunden i Brasilien i 2014. Men de havde en klausul, som gav mulighed for at hoppe ud før tid, og den har de nu begge benyttet, så sponsoraterne stopper i forbindelse med næste sommers EM-slutrunde i Polen og Ukraine.

Selvom de to har kørt et parløb som hovedsponsorer siden 2004 understreges det, at beslutningen om at stoppe er truffet i de to selskaber uafhængigt af hinanden.

Mest klar i sin begrundelse er Arla.

“Vi ønsker nu at investere i aktiviteter, som passer bedre til vores ambition om at bringe forbrugerne Tættere på Naturen,” siger Arlas direktør for det danske marked, Peter Giørtz-Carlsen.

Hos Dong konstaterer kommunikationsdirektør, Jakob Askou Bøss, at man har opnået, hvad man har ønsket, og at man derfor nu vil give plads til andre.

Et sponsorat er et langsigtet partnerskab, hvor det også betyder noget, hvordan man stopper igen. At de begge stopper før tid trækker dog ikke den helt store undren frem hos adm. dir. Kasper Petersen hos MEC Access.

“De har givet et langt varsel, og det kan udgøre det for en passende exit-strategi,” siger Kasper Petersen og fortsætter:

“Specielt Arla har været med i meget lang tid og således givet meget til landsholdet. Det er et stort og dyrt sponsorat, og Arla vil nu gerne andre veje. Det overrasker mig mere, at de begge stopper, og jeg mener, at Dong fortsat ville kunne få mere ud af landsholdet – også selvom de i de senere år har brugt det meget aktivt.”

Han fremhæver, at Dong på det seneste har indgået en række partnerskaber med f.eks. Tivoli og Zoo, der måske passer bedre til deres produkt. På den anden side har de også fornylig tegnet et sponsorat for ishockey-landsholdet, så linjen ser ikke helt klar ud. Det er således kun få måneder siden, at Jakob Askou Bøss over for DR konstaterede, at ishockeysponsoratet ” fint supplerer energikoncernens andet store sportssponsorat med fodboldlandsholdet.”

DBU melder om, at man allerede har kontakt med mulige nye sponsorer, og Kasper Petersen tror da også, at DBU nok skal få fundet en eller flere nye sponsorer.

“Det er et af Danmarks sponsor-flagskibe, men jeg er ikke sikker på, det bliver helt så let, som de umiddelbart lægger op til, for det er et meget stort sponsorat, og der er relativt få virksomheder, der kan magte det, For samtidig er det vigtigt, at DBU finder sponsorer, der også vil aktivere sponsoratet,” siger Kasper Petersen og tilføjer:

“Men fortsætter de med en strategi om at dele det op, så udvider man kredsen noget, så det vil ikke overraske mig, hvis det er det, der sker. “