Arla flytter marketingdirektør op i den øverste koncernledelse

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Koncernen har annonceret en betydelig fyringsrunde – men samtidig får marketing en stærkere placering i koncernledelsen.

Dagens nyhed fra Arla hører ikke til de positive af slagsen. Mejerikoncernen har annonceret en nedlæggelse af 500 ud af 7000 funktionærjob.

Men tager man marketingbrillerne på, så rummer meddelelsen også en god historie.

Arla laver nemlig om på koncernledelsen, hvor CEO, Peder Tuborgh, får følgeskab af disse seks personer:

  • Povl Krogsgaard, vice-adm. direktør og ansvarlig for Global Supply Chain
  • Natalie Knight, koncernfinansdirektør (CFO)
  • Ola Arvidsson, HR & Corporate Affairs
  • Hanne Søndergaard, Marketing & Innovation
  • Peter Giørtz-Carlsen, Europa
  • Tim Ørting Jørgensen, International

Hanne Søndergaards placering i den øverste koncernledelse er ny.

”Den type stilling har heller ikke været der før. Så det skal ses som en klar opprioritering af Arlas globale marketing og innovation,” siger Arlas pressechef, Theis Brøgger.

Hanne Søndergaard har en MBA i bl.a. marketing fra Handelshøjskolen i Aarhus og har desuden været igennem Harvard Business School. Hun har været en årrække hos Arla, hvor hun i 2001 begyndte som marketingdirektør. Fra 2012 har hun været Senior Vice President med ansvar for Global Categories samt innovation, brandstrategier og marketing overordnet.

To er røget ud af koncernledelsen – heriblandt den svenske og finske chef, Henri de Sauvage. Arla har i de seneste dage været igennem en historie om overforbrug blandt de ansatte.

Fyringsrunden handler om fornyelse og effektivisering.

“Vi skal kunne forny os selv for at skabe mest mulig værdi for vores ejere under ekstremt barske forhold. I takt med, at vi bliver mere effektive og reorganiserer virksomheden, forventes det, at et markant antal af stillinger kan skæres fra,” siger Peder Tuborgh til Børsen.