Arla forbereder bureaukonkurrence om globalt budget

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Arla skal have et bureau til at tilrettelægge den overordnede globale markedsføring af Arla-mærket. Den kreative løsning er vigtigere end udbredelse af kontorer.

Arla’s brandstrategi skal bygges op om tre mærker: Arla, der bliver en brandparaply for en række produkter, samt Lurpak og Castello.

Samtidig er det planen, at mærkerne skal kommunikeres mere ensartet internationalt.

På den baggrund har firmaet nu sat gang i en proces, der skal føre til et samarbejde med et bureaunetværk, som kan hjælpe med at skabe og implementere en overordnet strategi for selve Arla-paraplyen på globalt plan.

Dermed lægges der op til en bureaukonkurrence om en kommunikationsopgave af et omfang, man sjældent oplever en dansk virksomhed være involveret i.

“Vi har skrevet ud til en række bureauer, som vi finder interessante, og lige nu kommer svarene ind. Så må vi se, hvor mange, der er interesserede i at være med. Vi forventer, at briefe 4-6 bureauer”, siger koncernmarketingdirektør Anne With Damgaard og tilføjer, at der både er danske, svenske, tyske, engelske og andre nationaliteter med på bruttolisten.

“Vi ser det som et globalt budget, men har først og fremmest fokus på europæiske bureauer, fordi det er her vi har vores hovedmarkeder. Vores fokus er på den kreative løsning – så har det mindre betydning, hvor man har kontorer, og hvor man ikke har”, siger Anne With Damgaard.

Hun forventer, at Arla senere vil gennemføre den samme proces på Lurpak og Castello, men det vil være mere enkelt, fordi, der er færre bureauer involveret end på hovedmærket.

Lige nu står Kunde & Co som strategisk bureau på Arla-navnet. Efter opløsningen af den nordiske marketingorganisation, arbejder Kunde & Co også på den danske mælk, mens DDB i sommer vandt et nordisk mælkebudget. Også Advance har Arla-budgetter. De kommer alle til at leve op til de guidelines, der udarbejdes globalt.

Men herudover er det for tidligt at sige noget om mulige konsekvenser for eksisterende bureauer.

Allerede nu forbereder Arla for første gang lanceringen af nogle produkter på det engelske marked under Arla-navnet, men Anne With Damgaard fortæller, at stadig flere produkter vil blive solgt under Arla-navnet.

“Vi har været hele vores portefølje igennem, og arbejder med en plan for at lægge flere og flere produkter ind under paraply-brandet og få etableret en mere ensartet profil”, siger Anne With Damgaard og tilføjer, at det endnu ikke står helt klart, præcist hvor mange produkter, der vil blive omfattet – heller ikke hvad angår det danske marked.

Her er man for 1-2 år siden på flere produkter – som f.eks. Kærgården – vendt tilbage til en produktorienteret markedsføring frem for et overordnet brand.

Arla er desuden netop nu ved at rulle sit nye grønne logo ud. Det kan man f.eks. se på fodboldlandsholdets trøjer i aften, når der spilles mod Albanien.

“Vi har haft flere forskellige logoer, men det nytter ikke, at virksomheden har et andet logo end det, der er på produkterne. Det retter vi op på nu, og det grønne passer godt til vores overordnede strategi om “tættere på naturen”. Derfor er det vores nye farve”, siger Anne With Damgaard.