Før sommer samlede Arla sine digitale marketingaktiviteter i én afdeling under Kåre Berenthz-Nicolaisen, som kom fra Dansk Supermarked (se her)
Nu melder Arla ud i Børsen, at den digitale marketingindsats øges markant.Således vil mejerigiganten bruge mere end 25 mio. kr. på digital markedsføring ud af et samlet markedsføringsbudget i Danmark på over 100 mio. kr.
Sidste år var der afsat under 10 mio kr. til digital marketing.
”Nu kortslutter vi systemet og siger, at vi vil mere end fordboble vores digitale investeringer på alle vores brands. Det er et sats, der skal løfte vores salg af vores varemærker yderligere,” siger marketingdirektør Jakob Bernhard Knudsen til Børsen.
Arla har samtidig gang i at udvikle mange nye produkter, efter at man i starten af året oprettede en ny organisation med henblik på at styrke innovationen (læs om det her)
Dengang fortalte commercial innovation director Marianne Ladegaard til bureaubiz, at målet var at nye produkter skulle udgøre 10 procent af omsætningen.
Den digitale markedsføring udgøres bl.a. af bannerreklamer på populære nyhedssider, sociale medier som Facebook og Instagram, YouTube og Arlas eget Karolines Køkken.
Den digitale chef Kåre Berenthz-Nicolaisen forklarer nærmere om, hvordan Arla tænker i dag i forhold til tidligere:
”Før brugte vi rigtig lang tid på en 30 sekunderes tv-reklame og så skulle der også være noget print. I dag laver vi måske seks-syv reklamefilm på Karolines Køkken, 11-12 mindre film på YouTube og nogle opslag på Instagram. Det vil sige, at vi har 25 produktioner for de samme penge, som vi tidligere lavede én stor, glorificeret reklamefilm for.”
Børsen Mediemarked, p. 4-7.