Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

En ny organisation med fire nye ledere - heraf to nyansatte - har til mål at øge Arlas omsætning på nye produkter. De to nyansatte er fundet hos Shoe-d-Vision og Lego.

Arla lancerer på globalt plan en helt ny måde at organisere arbejdet med innovation. Det sker med det helt klare mål at øge innovationsevnen.

Arlas innovationsafdelinger på globalt plan indrettes nu efter nogle anderledes principper. I stedet for at være delt op efter produktkategorier indrettes organisationen efter fire identificerede brugssituationer.

I Danmark betyder det, at den cirka to år gamle innovationsafdeling får fire nye ledere ved at flytte rundt på et par folk og ved at ansætte to nye medarbejdere.

De fire nye ledere får titlen commercial innovation managers. Det er Tine Dandanell og Kristian Spaabæk, der rekrutteres indefra, mens Arla fornylig har ansat to udefra, som tidligere har været hos henholdsvis Jyllands-Posten og Lego.

Det er Karsten Jeppesen, der kommer fra et job som marketingchef hos Shoe-d-Vision og som tidligere i en årrække var marketingchef hos Jyllands-Posten og Anders Reimer, der tidligere har været ansat i Legos innovationsafdeling.

En femte leder bliver Pia Bødker Rasmussen, der bliver ansvarlig for innovation af emballage.

Chef for innovationsafdelingen er Marianne Ladegaard med titel af commercial innovation director og hun refererer til Jakob Knudsen, der er Arlas danske marketingdirektør.

På globalt plan bliver danske Randi Wahlensten ansvarlig for innovationstrategien.

Mål for organisationsændringen

Torsdag og fredag samledes omkring 70 medarbejdere i Arlas danske marketingafdeling, som innovationsafdelingen hører til, for at blive præsenteret for den nye måde at arbejde på samt den nye strategi, som skal være implementeret senest den 1. januar 2015.

Det globale mål for Arla, er at nye produkter skal udgøre 10 procent af omsætningen. På lokalt plan er ambitionen endnu større, fortæller commercial innovation director, Marianne Ladegaard.

”I Danmark udgør nye produkter allerede en større del af omsætningen end de 10 procent, derfor er vores ambition nærmere det dobbelte.”

Baggrunden for den nye organisationsændring er et ønske om at få større forbrugerindsigt, fortæller Marianne Ladegaard:

”Vi vil koncentrere vores kræfter på færre, større og bedre innovationer. Med den ambition in mente, har vi gennemført et stort studie, hvor vi har fået en dyb indsigt i forbrugerne. Ud fra dette, har vi identificeret 9 globale vækstplatforme. Vi har så valgt fire, som bliver omdrejningspunktet for hele vores innovation.”

De fire vækstplatforme, der tager udgangspunkt i forbrugernes situationer og som de fire chefer får ansvaret for, er følgende:

  • Nourish: Når du skal have sund mad, der er nærende og godt for dig og din familie.
  • Satisfy: Sund mad på farten, der passer til et travlt liv og til tider presset liv, men hvor man stadig har brug for sund men hurtig mad, der samtidig smager godt.
  • Delight: God mad til dem, der gerne vil bruge deres madevner og gøre noget ekstra for at servere god mad for venner og familie og vil skabe gode hyggestunder.
  • Provide: Et nemt og godt måltid mad på bordet for familie og venner. Kodeordet, er at det skal være nemt, samtidig med, at det skal være godt. Et eksempel er Karolines køkken.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club