Arla sætter gang i ny global bureaukonkurrence

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Denne gang gælder det Castello-brandet, som skal gennem samme proces, som Arla-brandet, der landede hos engelske BBDO.

Det kan næppe karakteriseres som den helt store overraskelse, at Arla nu kaster Castello-brandet ud i en global bureaukonkurrence.

Da koncern marketingdirektør, Anne With Damgaard midt i januar fortalte om udviklingen af samarbejdet med engelske AMV BBDP på Arla-brandet, sagde hun:

“Arbejdet med Arla-brandet har været en stor mundfuld, og vi har været gennem en længere proces. Men vi føler os ret sikre på resultatet, og vi har fået nogle gode erfaringer med processen, som vi nu vil bruge i forhold til Lurpak og Castello”.

Nu er Arla så ifølge engelske Campaign begyndt at kontakte bureauer med henblik på at få dem til at byde på det globale budget for Castello.

Arla har defineret tre hovedmærker som genstand for markedsføringsinvesteringerne: Arla, Castello og Lurpak. Ambitionen er at skabe en mere samlet international linje på mærkerne, og det bureau, der får Castello vil få ansvaret for al kommunikation på mærket.

Internationalt ligger det lige nu hos McCann Erickson i Düsseldorf, mens Ogilvy hjælper i Danmark.

“Vi har Arla på kundelisten men hvad angår Castello er vi godt klar over, at det er at betragte som ad hoc opgaver indtil Arla har besluttet sig for, hvem der skal håndtere mærket”, fortæller adm. dir. Jimmy Schougaard.

Markedsføringen af Castello har dog ligget på et lavt niveau i 2009.

På Lurpak arbejder man med Bates Y&R i København, men der er ikke truffet endelig beslutning på, hvordan man vil organisere sig omkring dette mærke.

Det ligger dog fast, at Arla vil gennemføre en betydelig indsats for smør i England – ikke kun for Lurpak men også de andre smør-mærker, Arla står bag på det engelske marked.

Her arbejder man sammen med Wieden & Kennedy.