Arla shortlistet i Cannes’ fineste konkurrence

Peter Engholm
25@mail.dk

Danske bureauer missede de sidste tre shortlister, men danske kunder gør sig gældende. Både Lego og Arla er med – bl.a. i Titanium & Integrated. Sverige er flot med i kategorien, der hylder det banebrydende arbejde.

Arla fik malket de sidste tre shortlister i Cannes, da det blev til flere nomineringer for Lurpak i Film Craft og én for Cravendale Milk i Titanium & Integrated.

Sidstnævnte konkurrence er Cannes Lions’ fornemste (og dyreste, i øvrigt, med næsten 9.000 kr. i tilmeldingsgebyr), idet Integrated demonstrerer den disciplin, alle taler om – at få tingene til at spille sammen på tværs af kanaler – og Titanium står for “banebrydende ideer, der får branchen til at stoppe op og revurdere den videre vej frem”.

Men det er altså kun på kundesiden, at der er danske aktier – eller i Arlas tilfælde; andele – i finalerne, idet begge Arlas shortlister kom i hus via Wieden+Kennedy London (samt Stink og The Whitehouse i Film Craft).

Og mere dansk kunde: Lego er på shorlisten i Film Craft med Brick Thief, som Pereira & O’Dell i San Francisco har skabt.

Og tilbage til Titanium & Integrated: Sidste år vandt Wieden+Kennedy Portland en Grand Prix i Integrated med “Livestrong”, mens Crispin Porter + Bogusky triumferede i Titanium med Best Buy-casen.

I år rummer listen både gamle og nye venner, der alle tager en Grand Prix med til festen: Cyber-vindere som Googles “The Wilderness Downtown” og “Pay With A Tweet” fra Innovative Thunder, Old Spice-manden samt provokatørerne fra Bukarest, der skiftede nationalflag-indpakningen på Rom-chokoladen ud med Stars And Stripes.

USA topper Tinanium & Integrated, men Sverige er stærk nr. to med 4 ud af 32 arbejder på shortlisten – og for så forskellige kunder som Electrolux, forsvaret, Volkswagen (The Speed Camera Lottery i Fun Theory-serien) og Ikea.

Sidstnævnte kom ikke på shortlisten i den nye Cannes-kategori; Creative Effectiveness. Her havde Hjaltelin Stahl Gruppen sendt Ikea-kampagnen “Kvalitetstestet af hverdagen”, der kom til Cannes som Grand Prix-vinder i den hjemlige Advertising Effectiveness Award.