Arla fik malket de sidste tre shortlister i Cannes, da det blev til flere nomineringer for Lurpak i Film Craft og én for Cravendale Milk i Titanium & Integrated.
Sidstnævnte konkurrence er Cannes Lions’ fornemste (og dyreste, i øvrigt, med næsten 9.000 kr. i tilmeldingsgebyr), idet Integrated demonstrerer den disciplin, alle taler om – at få tingene til at spille sammen på tværs af kanaler – og Titanium står for “banebrydende ideer, der får branchen til at stoppe op og revurdere den videre vej frem”.
Men det er altså kun på kundesiden, at der er danske aktier – eller i Arlas tilfælde; andele – i finalerne, idet begge Arlas shortlister kom i hus via Wieden+Kennedy London (samt Stink og The Whitehouse i Film Craft).
Og mere dansk kunde: Lego er på shorlisten i Film Craft med Brick Thief, som Pereira & O’Dell i San Francisco har skabt.
Og tilbage til Titanium & Integrated: Sidste år vandt Wieden+Kennedy Portland en Grand Prix i Integrated med “Livestrong”, mens Crispin Porter + Bogusky triumferede i Titanium med Best Buy-casen.
I år rummer listen både gamle og nye venner, der alle tager en Grand Prix med til festen: Cyber-vindere som Googles “The Wilderness Downtown” og “Pay With A Tweet” fra Innovative Thunder, Old Spice-manden samt provokatørerne fra Bukarest, der skiftede nationalflag-indpakningen på Rom-chokoladen ud med Stars And Stripes.
USA topper Tinanium & Integrated, men Sverige er stærk nr. to med 4 ud af 32 arbejder på shortlisten – og for så forskellige kunder som Electrolux, forsvaret, Volkswagen (The Speed Camera Lottery i Fun Theory-serien) og Ikea.
Sidstnævnte kom ikke på shortlisten i den nye Cannes-kategori; Creative Effectiveness. Her havde Hjaltelin Stahl Gruppen sendt Ikea-kampagnen “Kvalitetstestet af hverdagen”, der kom til Cannes som Grand Prix-vinder i den hjemlige Advertising Effectiveness Award.