Arla strømliner sin digitale kommunikation

FiG

Arlas digitale direktør har lagt en strategi for, hvordan man sikrer, at Arla opleves ens i den digitale verden.

For halvandet år siden skiftede Thomas Heiskov fra Danske Bank, hvor han var chef for online medier, til Arla, hvor han blev global digitaldirektør.

Hans opgave handler bl.a. om at sikre, at en virksomhed som Arla ikke møder forbrugerne på 100 forskellige måder på 100 forskellige markeder, og derfor er han i gang med at strømline Arla på web, Facebook, mobil etc. Over for Børsen beskriver han i dag udfordringen således:

“Det helt overordnede spørgsmål er, hvordan Arla skal organisere sig for at kunne møde en stadigt mere digital forbruger. Her stilles der stigende krav, i takt med at både teknologien og forbrugernes adfærd udvikler sig.”

Thomas Heilskov fortæller bl.a., at den digitale oplevelse altid starter på mobilen. Og så gør han op med at betragte websider, Facebook og andet som kanaler for budskaber til kunderne. De skal være grundlæggende integreret i forretningen.

Thomas Heilskov har lagt en strategi bestående af fire punkter:

Først skulle man på alle markeder have samme tekniske fundament, så alle har adgang til de samme byggeklodser

Andet punkt var at gøre tingene skalérbare – forstået sådan, at en løsning, der er udviklet i ét land, relativt let kan bruges i et andet.

Tredje punkt handler om at opsamle såkaldte indsigter. Når data indsamles på samme måde, bliver det eksempelvis langt lettere at se, hvad forbrugerne interesserer sig for, samt at måle på kampagner. Strategiens fjerde niveau går på at gøre kommunikationen med forbrugerne mere personlig.

Thomas Heilskov understreger samtidig, at en strategi aldrig vil gå snorlige.

“Når man taler digital forandring, så er spørgsmålet ikke så meget, hvordan man kommer fra A til Z. For det gør man ikke. Det handler bl.a. også om at teste og lære undervejs. Og det gør vi et stort nummer ud af,” siger Thomas Heilskov til Børsen.

Kilde: Børsen