Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

I Danmark går det ud over tre bureauer. Fremover er tre bureauer udvalgt til at tilrettelægge den nordiske markedsføring.

Ogilvy, Granath Euro RSCG og Citat bliver de tre bureauer, der kommer til at nyde godt af AstraZeneca’s nye nordiske organisation.

Medicinal-koncernen besluttede i foråret at samle sine nordiske salgs-selskaber i en organisation med hovedsæde i Stockholm. Det kostede et større antal fyringer bl.a. i Danmark, og nu har man så taget fat i sine bureau-samarbejder. På nordisk plan havde man samarbejde med 23 bureauer, og det bliver så reduceret til 3.

Grundlæggende er planen at udvikle nordisk markedsføring, men i det omfang der er behov for dansk bureauassistance, forventes det, at man anvender bureauer med relationer til de overordnede bureauer.

Det vil være rimeligt enkelt, når det er produkter, der håndteres af Ogilvy eller Euro RSCG. Citat er udpeget til at håndtere den taktiske kommunikation men opgiver selv på hjemmesiden, at man fungerer i fire lande: Sverige, Finland, Ukraine og Danmark. Der er dog ikke opgivet selskabsnavne i Danmark.

På det danske marked har AstraZeneca samarbejdet med Kunde & Co, Brandhouse samt Askvig & Stitz, men så vidt Bureaubiz erfarer, har man ikke haft mange chancer, hvis ikke man har en nordisk organisation.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club