Forleden gik Ogilvy ud og fortalte, at man havde fået Coloplast og AstraZeneca på kundelisten. Nu er Reputation også på banen – ganske vist ikke med Coloplast, men til gengæld dobbelt-op på AstraZeneca.
I alt 8 bureauer deltog i en nordisk pitch udskrevet af medicinalgiganten, der havde 4 terapiområder i spil. Og Reputation blev nyt lead agency for 2 af de 4 områder.
En større transformation i den internationale farmaceutiske industri er i gang, hvor beslutningsprocesser og betingelserne for markedsføring er under forandring. I Norden er der stor forskel på behandlingsguidelines, tilskudsordninger og regler for markedsføring.
”Det gælder om at kunne holde tungen lige i munden for at lykkes på tværs af markederne. En afgørende forudsætning for at kunne udfordre og forandre er besiddelsen af en stor indsigt. Vi har i en lang årrække arbejdet internationalt for nogle af de største medicinalvirksomheder – f.eks. globalt for Lundbeck HQ, Takeda i Zürich på 21 markeder og Pfizer i Rusland,” siger Christian Madsen, der er kontaktdirektør på Reputation.
Bureauet høster frugten af bl.a. en etablering i det finske marked, hvor en lokal tilstedeværelse ofte er et stor plus.
”Vi leder alle efter stordriftsfordele og synergi, men det er ofte forståelsen af, hvordan små forskelle kan samles til en stor, som kan lede til stor succes. Vores tilstedeværelse i begge ender af Norden har indtil videre været en berigende oplevelse,” siger Christian Madsen.