Af Peter Engholm 25@mail.dk

Det var ikke kun, at 20.000 danskere så en 3D-pik danse foran webkamera og mobil, men også at Sundhedsstyrelsen er gået fra formanende onkel til cool fætter.

Genbrug er godt i kondom-kampagne – ikke bogstaveligt talt, men da Sundhedsstyrelsens kampagne for sikker sex – Kun med kondom! – for tredje år i træk kørte i bred skala, så gjorde genbruget af flere af kampagnens massekom-elementer, at reklamebureauet Wagawaga kunne koncentrere sig om at skabe buzz i de sociale medier.

“Hvem skulle have troet, at en offentlig institution blev den første – i en landsdækkende kampagne, vel at mærke – til at bruge Augmented Reality i sin kommunikation? Over 20.000 danskere har benyttet sig af muligheden for at se en pik danse lystigt – og give den kondom på – i 3D. Vi er glade for antallet, men lige så væsentligt er det, at vi bl.a. på denne måde flytter opfattelsen af Sundhedsstyrelsen fra den formanende onkel med den løftede pegefinger til en mere cool fætter, der véd, hvad han taler om,” siger Jacob Boesby, kreativ ansvarlig i Wagawaga.

De seneste års kampagne er blevet justeret her og der – ikke kun med en ny risiko-opfattelse (hver fjerde person under 25 år har haft en sexsygdom en eller flere gange), men også større vægt lagt på Facebook og et mobilsite.

“Man gør sig ikke interessant i de unges medieverden ved bare at bombardere dem med links til en hjemmeside. Omdrejningspunktet for aktiviteterne har været et stort oplevelsesunivers på facebook,” siger Jacob Boesby.

I oplevelsesuniverset har man udover den førnævnte 3D-sag bl.a. kunne spille Smittelotteri med sine facebook venner, afgive et løfte om sikker sex og dermed få Mattias fra Dúné til at tage kondom på midt på Københavns Rådhusplads og deltage i den store Kun Bar Med Kondom event, som Sex og Samfund har afholdt over hele landet.

“Selv om det selvfølgelig varmer om reklamemandshjertet, at så mange har været i kontakt med vores budskab om at huske kondomet, når man har sex, så er det resultat, vi er mest stolte af, at det faktisk er lykkedes at få knækket kurven i antallet af smittede med klamydia og gonorré for første gang i 10 år,” siger Jacob Boesby.

Kommentarer

  1. Det er altid en sjov ide at lade en kreativ chef fortælle hvad han mener, at hans produkter har gjort for en kunde. For han forveksler alt for ofte intensioner med resultater. Han kan bruge argumentet reality, og tage æren for at knække kurven, med data der er indsamlet lang tid før kampagnestart.

    Så kan vi alle sammen smutte ned i hullet til Alice og glemme alt om at være god journalist, god offentlig reklamekøber, god reklamemand, og bare smøge håret tilbage rulle pikken frem og “jeg er en cool fætter”

    Når dansk reklame er så latterligt langt bagefter vores broderfolk i norden, så har det måske noget at gøre med at flertallet af de kreative chefer der er sat til at transformere strategi til produkt ved hjælp af kreativitet er nogle lallende idioter.

  2. @Cool Fætter: Når man skal undersøge en kampagnes effekt er det ganske naturligt at sammenligne med data, der er indsamlet før kampagnestart 🙂 Kun Med Kondom har kørt i 3 år og faldet i sexsygdomme begyndte for 2 år siden. Danmark er i øvrigt det land i Norden, hvor færrest dyrker usikker sex.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club