Af Peter Engholm 25@mail.dk

Saachi & Saatchi-teamet deltog for 1. gang i Aurora, havde 1 nomineret – og løb med Auroraprisen. Sunrise og &Co fik 2 priser hver.

Bates Y&R delte reklamebureauernes førsteplads, da det gjaldt nomineringer til Advertising Effectiveness Award for nylig, men priser blev det ikke til. Bureauet toppede også shortlisten til Aurora-prisen 2009 med fem nomineringer, og denne gang blev der trods alt vekslet til en pris – i kategorien Langvarige forbrugsgoder.

Jyllands-Posten var for 39. gang vært for det uofficielle DM i print, og der blev uddelt priser i 7 kategorier samt 1 ungdomspris og den overordnede Aurora-prisen.

Den store pris gik til Saatchi & Saatchi for en serie for Quiksilver med dybhavsfisk, hvis skællede hud er erstattet af denim. Selv om bølgen trods alt er gået af Dynamite Surfer, kan jo lige så godt blive i det våde element, når nu det er et mærke, der er kommet til verden på et surfbræt.

“Når ideen er fantastisk, teksten er enkel og præcis, og annoncens art direction er i absolut verdensklasse, ja så vinder man. Så enkelt er det,” konkluderede jury-formand Thomas Hoffmann, & Co.

www.auroraprisen.dk får vinder-teamet lov til at fortælle – og Rasmus Petersen oplyser, at det er første gang, at han og Lasse Hinke som team deltager i Aurora (Simon Wooller har prøvet det før). En fin debut.

Også en flot debut til Kreativ Basis, der i år har fået et Århus-hold … som indleder med at nappe Aurora Youngsters for sin Sex and the forest-annonce for Skanderborg Festivalen.

Og tilbage til de voksne, hvor der var to priser til både Sunrise og &Co, der tilsammen modtog over halvdelen af kategori-priserne.

Til gengæld må Aurora – med et jysk udtryk – betegnes som ‘ærgerlig’ for Mensch, der stod på skuldrene af Propaganda McCann. Sidste år var der hele 3 Aurora’er til Propaganda, og i år fik Mensch 4 nomineringer – men 0 priser.

Sidste års vinder af Aurora-prisen, Uncle Grey, vandt i år i kategorien Ikke-kommercielle annoncer.

Sidste år blev begivenheden live-streamet – med blandede resultater. Så avanceret var Jyllands-Posten ikke i år, og måske godt det samme. På sitet er der som nævnt tid til at Saatchi-teamet taler ud, uden at en kåd konferencier udbryder dem – og at læse juryens begrundelse i ro og mag.

Overordnet vinder – Auroraprisen

  • Bureau: Saatchi & Saatchi
  • Annoncør: Quiksilver Europe
  • Ansvarlige: Rasmus Petersen, Lasse Hinke, Simon Wooller.

Kategorivindere:

Business to business

  • Bureau: Sunrise Reklamebureau
  • Annoncør: Scanpix
  • Ansvarlige: Jan Majgaard, Anne Glad.

Stillingsannoncer

  • Bureau: & Co.
  • Annoncør: KMD
  • Ansvarlige: Tim Ustrup, Ole Caspersen.

Kortvarige forbrugsgoder

  • Bureau: & Co.
  • Annoncør: Bianco Footwear
  • Ansvarlige: Thomas Hoffmann, Martin Storgaard.

Langvarige forbrugsgoder

  • Bureau: Bates Y&R
  • Annoncør: Mercedes-Benz
  • Ansvarlig: Søren Nøhr.

Magasinannoncer

  • Bureau: Saatchi & Saatchi
  • Annoncør: Quiksilver Europe
  • Ansvarlige: Rasmus Petersen, Lasse Hinke, Simon Wooller.

Publikumsprisen

  • Bureau: Sunrise Reklamebureau
  • Annoncør: Berlingske Nyhedsmagasin
  • Ansvarlige: Janne Østergaard, Anne Glad.

Ikke-kommercielle annoncer

  • Bureau: Uncle Grey
  • Annoncør: Århus Brandvæsen
  • Ansvarlige: Jakob Nusbaum, Eva Strøm, Iben Kruse Knudsen.

Aurora Youngsters

  • Bureau: Kreativ Basis, Mediehøjskolen
  • Annoncør: Danmarks Smukkeste Festival
  • Kreativt ansvarlig: Andrew Rhodes Nørgaard, Stine Spedsbjerg, Tine Gröger Sørensen, Sune Overby Sørensen, Astrid Lund Østrup.

 

Kommentarer

  1. Tillykke til KREATIV BASIS HOLD 1 i Århus med Aurora Youngsters. Efter kun 5 undervisningsaftener på den nystartede uddannelse i Århus fik de briefen, lavede annoncen og vandt. Det er sgu’ ret godt gået!

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club