Af Peter Engholm 25@mail.dk

Danmarks største bilforhandler, Ejner Hessel, har vundet adskillige priser for sine print-annoncer. Nu får annoncøren – med sit nye bureau – debut på tv. Se filmen her.

Bilforhandleren Ejner Hessel omsætter for små 3 mia. kr. og har godt 700 medarbejdere – en forretning, der er blevet markedsført med bl.a. prisvindende print.

Sidst på efteråret vandt Ejner Hessel sølv i Aurora-prisen og blev shortlistet til publikumsprisen ved samme lejlighed – med to forskellige annoncer, leveret af to forskellige bureauer.

Aurora markerede nemlig Hessels farvel til bureaupartneren gennem en længere årrække, Bates Y&R, og et goddag til det nye reklamebureau, Integral.

Og nu markerer det nye samarbejde sig på anden vis: På tv, hvor annoncøren får debut. 

Marketingchef Peter Hessel fortæller om baggrunden for at gå på tv:

”Selv om vi har 21 forretninger landet over, er vi stadig absolut mest kendt i Jylland. Og nu ønsker vi at slå vores navn lidt bedre fast på Sjælland også. Samtidig kender de fleste forbrugere os nok bedst for vores mangeårige forhandling af Mercedes-Benz, mens færre er klar over, at vi også forhandler Renault, Dacia og Smart. Det vil vi gerne lave om på nu.”

Kampagnens omdrejningspunkt er den danske racerlegende og mediepersonlighed Thorkild Thyrring, der i filmene kommer på besøg hos Hessel. Integrals adm. direktør, Casper Janns, siger om valget af Thyrring:

”Opgaven er at trænge igennem mediestøjen, øge kendskabet, sælge nogle biler og så lige give seerne et Hessel’sk smil på læben med på vejen. Vi lader modsætninger mødes, når Thorkild Thyrring kommer ind i billedet. Hessel er lig med jysk snusfornuft og en jordbunden stil – og det er ikke helt, hvad Thorkild Thyrring er kendt for. Han fungerer ikke som talsperson for Hessel, men personificerer snarere virksomhedens modsætning. De to parter har alligevel noget væsentligt til fælles; nemlig passionen for kvalitetsbiler, og sådan skulle det hele gerne gå op i en højere enhed.”

Kreativ direktør Niels Peder Ravn uddyber:

”Man skal ikke være i Thorkild Thyrrings selskab ret længe, før det går op for én, at man har med både et kompromisløst menneske og en forrygende fortæller at gøre. Derfor er præmissen for filmene, at Thorkild siger de ting, som kun Thorkild siger, og der er således et kraftigt element af improvisation i kampagnen”.

Kampagnen vises på TV2 i de regioner, hvor Ejner Hessel A/S har afdelinger, og bakkes op af en online-indsats.

Kommentarer

  1. Er der nogen hos Integral der har overvejet hvad T. Thyrrings mangeårige narcissistiske, arrogante og usympatiske mediefremståen skulle gøre godt for en seriøs virksomhed som Hessel? Thyrring er en af landets mest kiksede personager, det er årtier siden at han rent faktisk var et varmt emne, og lige siden har han skabt sig pinagtigt i medierne. Nu senest med hans kæmpe forsøg på at undslippe sig et mistet kørekort, fordi manden er bindegal på de danske veje. Trist valg….. meget trist ambassadør valg efter min mening. Held og lykke med det image, Hessel.

    why??

  2. Haha, det er jo rent faktisk sjovt. God idé og fin eksekvering – og mon ikke at seerne godt kan gennemskue at Thyrring netop ikke er ambassadør for Hessel? Jeg tror det…

  3. @Carsten .. Thyrring er frontfigur for en bilforhandler. Hvordan skal “seerne” gennemskue at Thyrring ikke anvendes som en form for ambassadør for bilforhandleren?

    Min anke er, at man her har valgt at anvende en MEGET SLIDT floskel af en racerkører, der alt andet lige tiltrækker sig usympatisk opmærksomhed gang på gang på gang. Når Thyrring skal sælge biler for Hessel i en kampagne har man fra bureauets side også søsat en kampagne, som ufattelig mange mennesker netop ikke vil finde sympati for, fordi de ikke kan døje den tosse, som man har valgt som frontfigur.

    Men som der altid skrives her på siden, så aner vi andre bureaufolk jo aldrig noget om briefen osv, men jeg gætter på at briefen ikke har været, hvordan man får nye kunder imens man fremmedgører de gamle.

    I mine øjne er her tale om et meget skidt valg. Som i ufatteligt skidt. Synd.

  4. @Lars, du nærer åbenlyst et dybfølt had til Thorkild Thyrring og det er jo fair nok; men jeg ser nu mere Thyrring som en lidt spøjs ‘karakter’ og synes at han virker fungerer fint i en humoristisk anlagt taktisk bilkampagne. Men om det sælger biler…det må tiden jo vise. Tak for debatten 🙂

  5. Carsten, jeg nærer aldrig had til andre mennesker 🙂 Men jeg har selv siddet ufattelig mange gange med kunder, som fx. selv har en “ambassadør” i ærmet, som de allerede har en eller anden form for dialog med og tænker at det ville være et scoop at anvende vedkommende nu hvor vedkommende er en kendis, men hvor det er min pligt at gå i dybden med den signalværdi vedkommende bringer til projektet. Jeg syntes bare at man i det her tilfælde bruger den forkerte kobling. Hvis du har kendskab til den seriøsitet og niveau af Hessels tidligere kampagner, så virker dette med Thyrring ufattelig tyndt. I en “liga” langt under. Men heldigvis for kampangen er der andre, der ikke deler min holdning 🙂

  6. Egentlig matcher Thyrring meget godt værkstedet i baggrunden. Slidt og ikke synderligt imponerende.

    Jeg havde ikke forestillet mig at Et Hessel værksted ville være sådan et lille og rodet autoværksted i stil med dem man ser i uderområderne.

    Næh det skulle have været kæmpestort, med et klinisk look som hos de seriøse Audi, Toyata og Jaguar værksteder.

    Så havde måske ikke en gang Thyrring kunne trække Hessel ned til der hvor seriøs kommunikation har bragt dem fra.

    Tak for debatten:-)

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club