Berlingske Nyhedsmagasin har igen anskuet landets mest profilerede virksomheder udefra – bedømt af de erhvervsjournalister, der jævnligt har med dem at gøre.
Novozymes sidder sikkert på PR-toppen med hhv. et image, en topledelse og en kommunikationsafdeling, der modtager topkarakterer fra journalisterne. På 2. pladsen ligger Novozymes’ ejer, Novo Nordisk.
Sidste år tilhørte 2. pladsen Lego, men klodens legetøjs-kæledægge har – højst besynderligt – ikke fået vekslet et formidabelt 1. halvår – med en omsætning, der steg 25 pct., og et driftsresultat på over 2 mia. kr. – til stabil PR, for Lego falder ned på 12. pladsen. Kun imaget hæver sig noget over gennemsnittet, men stadig ikke over eksempelvis Grundfos og Danfoss.
Årets højdespringere er Jyske Bank, ISS, Chr. Hansen og SAS, mens de største PR-fald ses hos Dong Energy, Sydbank, Post Danmark, FLSmidth og Vestas. Sidstnævnte har meldt markant ud, men ikke leveret tilsvarende markant, lyder forklaringen.
CSC indtager 53. og sidstepladsen på PR-barometret, takket være feltets laveste vurdering af kommunikationsafdeling og topledelse. DSB’s image er barometrets laveste, og koncernen får en samlet næstsidstepladsen.
Bureauerne får klø i undersøgelsen – ganske som det var tilfældet i den nylige undersøgelse af folketingspolitikernes syn på lobbyister.
Søren Springborg, journalist på Berlingske Business, siger:
“Hvis Novozymes’ pressechef ringer til mig, så ved jeg, at han ikke spilder min tid. Det værste er næsten dem fra kommunikationsbureauer. Dem orker jeg næsten ikke at tale med. Problemet er, at de ikke ved, hvad de sælger. Hvis man begynder at spørge ind, ved de typisk ikke nok, og så bliver de bare et besværligt mellemled.”
Dermed giver han lige som politikerne kommunikationsbureauer et gok i nøden. Magasinet K fra Dansk Journalistforbund har undersøgt folketingsmedlemmers forhold til lobbyister fra bureauer, og det var ikke godt (læs mere her).