B2B-virksomheder måler ikke marketingindsats

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Når man ikke måler, hvad marketingindsatsen bidrager med, så får man ikke taletid hos topledelsen, lyder vurderingen fra Klausen + Partners.

Næsten hver fjerde b2b-virksomhed følger ikke op på om deres markedsføringsindsats virker.

Det viser en undersøgelse fra Myresearch, som er lavet for Klausen + Partners.

Helt nøjagtigt er det 22 procent, der ikke måler om deres markedsføring virker og 62 procent benytter ikke et analyseapparat til at holde fast i kunderne.

Hos Klausen + Partners er adm.dir. Hans-Henrik Søndersted Olsen ikke overrasket over, at tallet er så højt:

”De famler i blinde og gør sig til offer for tilfældigheder. Man aner jo ikke om der er nogen fisk i den sø, man fisker i,” siger han til Børsen og fortsætter:

”Alle snakker om big data og at være digitale i branchen, men hvor parate er man egentlig ude i almindelige B2B-virksomheder. Hvordan har man taget denne her stafet op?”

38 procent af respondenterne i undersøgelsen, siger ligeledes, at de har svært ved at få taletid hos topledelsen og det hænger måske sammen med, at man ikke kan dokumentere marketingafdelingernes bidrag til virksomhedens bundlinje.

Det er især hos virksomheder med mellem 50-300 ansatte, at man slet ikke måler indsatsen.

”Måske er det for svært. Mange bruger kun analyse til at måle på, hvor mange, der åbner et nyhedsbrev, hvor mange, der klikker sig videre og hvor meget tid, de bruger på websitet. Men de ting, der har forretningsmæssig betydning, altså antallet af kunder og tilbagevendenden kunder, det er lidt sværere, så det er nok der, hunden ligger begravet,” siger Hans-Henrik Søndersted Olsen til avisen.

Undersøgelsen er foretaget september/oktober 2015. Myresearch har spurgt 349 marketingansvarlige i danske B2B-virksomheder med over 50 ansatte.

Kilde: Børsen Mediamarked, p 10.