Af Peter Engholm, journalist

Selvros kan pakkes elegant ind, men det er stadig selvros. Bacon har i stedet bedt folk udefra om at anmelde selskabets produktioner, og det kalder på instruktørernes selvironi.

Kunstprojektet Color Me har fået opmærksomhed, og initiativtageren Martin de Thurah har bl.a. instrueret en kortfilm. Bacon er produktionselskabet, men i stedet for “her er en film, vi selv synes er ret fed”, kan man på Bacons egne kanaler læse denne lidt overraskende anmeldelse af den sort/hvide film:

“Jeg forstår ikke konceptet, og jeg ventede bare på, at noget skulle ske. Den hedder ‘Color Me’, så jeg ventede på noget farve”.

Anmelderen er Marie Jermiin, 16 år og datter af Mette Jermiin, der er managing director og executive producer i Bacon.

Produktionsselskabet er gået utraditionelt til værks med konceptet ‘Uimpressed people review our work’. Over foreløbig fire omgange har hhv. en knarvorn bedstefar, en uforstående teenager, en lille dreng og en svensk komiker og professionel hater anmeldt hver en håndfuld af Bacons arbejder – det være sig reklamefilm, musikvideoer eller kortfilm.

Bedstefaderens syn på Martin Werners ‘Killer Clowns’ for KiMs: “God idé, men ku’ afgjort ha’ været gjort smartere”, og syv-årige Alfreds spontane reaktion på Ida Andreasens ‘Plastic People’: ”Er den overhovedet på YouTube? Jeg har aldrig set den der.”

Mette Jermiin siger om anmelderkorpset:

“De uimponerede anmeldelser er et forsøg på at bryde med den meget strømlinede måde, de fleste i vores branche promoverer sig selv på – inkl. os selv til tider. Når helt almindelige mennesker kommer med deres uforbeholdne meninger, er det både afvæbnende og giver folk lyst til at læse med og kommentere, fordi det hele bliver trukket ned på jorden. Vi får mange flere reaktioner på de her artikler, end hvis vi ‘bare’ lagde et link til alle filmene op.”

Helt almindelige mennesker er det imidlertid ikke, for det er både venner af og familiemedlemmer til Bacons egne medarbejdere og instruktører. De er castet ud fra deres evne til at være umiddelbare, forklarer Lasse Cato, der er head of communications hos Bacon:

”Deltagerne kender konceptet, men der er intet manus på det. Det er deres umiddelbare reaktioner, vi er gået efter. Vi laver det ikke bare for at lave det – således har vi skrinlagt et par forslag, fordi det ikke fungerede.”

Udover de fire anmeldere har tre personer, der hedder Martin Werner også givet deres besyv med – i en special-udgave i anledning af instruktør Martin Werners 50-års fødselsdag.

”Vi har et par ideer mere i banken, og vi kører videre, så længe det giver mening – og er sjovt. Vores instruktører har humor og selvironi, og der er ingen, der er blevet stødt af de uimponerede anmeldere,” siger Lasse Cato.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club