Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Spansk storbank har overtaget GE Money Bank og er parat med ny dansk offensiv sammen med nye bureaurelationer.

For et år siden gik spanske Santander Consumer Bank i offensiven på det danske marked. Dengang skete det med hjælp fra Another suppleret af MEC og Radius.

Der har siden været positive meldinger om resultatet af offensiven, men i sommer købte man GE Money Bank, og det skabte en ny situation. Offensiven var rettet mod forbrugerlån, men banken er større og bredere end det – f.eks. er billån det største forretningsområde – og samtidig blev fokus flyttet mere over på en pan-skandinavisk markedsføring.

Resultatet blev en bureaukonkurrence – og et bureauskift.

Det betyder at både Another og Integral på GE Money Bank må sige farvel til kunden.

I Danmark bliver det Umwelt, der tager over – men det sker som del af en skandinavisk konstellation. Kunden er vundet sammen med svenske Forsman & Bodenfors og norske SMFB.

Sidstnævnte har samarbejdet med Santander på det norske marked i flere år, og det er også dette bureau, der har stået for udviklingen af den overordnede branding-kampagne, der netop nu er ved at blive skudt igang.

Og det betyder samtidig, at Umwelt nu kommer mere og mere ind over.

“Ud over deltagelse i nogle workshops i Stockholm og Oslo, har vores involvering været begrænset i den indledende fase, men det er allerede ved at skifte. I takt med at de største kampagne-elementer er blevet færdige, er vores involvering steget, og det ser ud til at blive et rigtig spændende og omfangsrigt samarbejde, som vi ser meget frem til,” siger senior- og kundeansvarlig Heine Øster Hansen, Umwelt.

Santander Consumer Bank er en del af Grupo Santander, der er blandt de 10 største banker i verden. I Danmark har banken eksisteret siden 2007, og tilbyder i dag både privatlån, billån, kreditkort og opsparingskonti, og har derudover også forsikringsprodukter, som de gerne vil have danskerne til at lære bedre at kende.

“Santander Consumer Bank har eksisteret og markedsført sig i Norge gennem flere år, men i både Sverige og Danmark er banken mindre kendt, så der er behov for en stor indsats for at øge kendskabet til den ellers veletablerede, verdensomspændende bank,” siger Heine Øster Hansen.

Santander er et nyt eksempel på samarbejdet mellem Umwelt og Forsman & Bodenfors. Man har tidligere vundet Eniro/De Gule Sider/Krak – en kunde som dog står noget usikkert i øjeblikket – samt PostNord. Desuden er man lige nu igang med at pitche på en anden kunde sammen.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club