Bark Cph har penge til gode hos sin største kunde

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Totempo har bevæget sig fra modvind til stormvejr – og kan nu være på vej ud i orkan. Men bureauet har dog garderet sig og skrevet firmaet ud af budgettet for i år.

Lige før jul var adm. dir. Anders Hageskov, Bark Group Inc. (Bark Cph’s moderselskab) fortrøstningsfuld omkring fremtiden for arbejdet med vejhjælpsfirmaet Totempo, som bureauet har været med til at bygge op bl.a. gennem en række markante reklamefilm.

Så godt ser det ikke mere ud for det, der i 2008 var bureauets største kunde.

Det er ikke mere de markante reklamefilm, der er i fokus. Nu handler historierne om betalingsstandsning, konkurs – og måske endda økonomiske uregelmæssigheder.

Bark har selv penge til gode – og aner ikke hvor de står i forhold til fortsatte opgaver for firmaet.

“Jeg ved ikke, hvad der sker, og det er noget frustrerende. Ja, vi har penge til gode, men vi mener, der er bygget noget op, der kan bruges fremadrettet, og vi kender virksomheden godt, så vi er parate til at gå ind i en eller anden ordning med henblik på videreførsel”, siger Anders Hageskov.

Selvom situationen omkring Totempo er frustrerende så er stemningen rimelig god på bureauet.

“Totempo blev pillet ud af vores budgetter i 4. kvartal, så kommer vi til at lave noget for dem, bliver det et plus. Desuden har vi landet tre nye kunder, så selvom Totempo var vores største kunde i 2008, tegner 2009 fornuftigt”, siger Peter Brockdorff, der er adm. dir. på Bark Cph.

Totempo kom første gang i modvind i efteråret i DR’s Kontant program. Og ikke for det gode. Selskabets adm. dir., Arne Boesen, brillerede bl.a. ved en enkelt gang kun at ville optræde live i programmet, hvis han havde sin advokat ved sin side.

Men siden er modvinden blevet til stormvejr, og med den historie, der kom frem i Børsen i dag, så er spørgsmålet, om man nu er på vej ind i en orkan.

Totempo er i betalingsstandsning men driften af vejhjælpen er flyttet over i nogle nye driftsselskaber, så den kan drives videre – bl.a. til Tryg’s tilfredshed, fordi en aftale med det store forsikrings-selskab om at yde vejhjælp til alle dets kunder er en central brik i opbygningen af Totempo.

Men historien i dag handler om, at bl.a. et antal leasede kostbare malerkabiner tilsyneladende er forsvundet. Godt nok taler boet ikke om svindel – i hvert fald ikke endnu – men spørgsmålet er, hvor mange af den slags historier, Totempo kan tåle, hvis man skal være i stand til at drive mærket videre.

“Der er ingen tvivl om, at de er i en kritisk fase. Men historierne kører lige nu mest i erhvervspressen og er ikke nået ud til Fru Jensen endnu. Det kan være deres held. Men så er det vigtigt at få lukket historierne ned, så man kan få ro på igennem foråret. Til efteråret kan man så måske begynde at fortælle historier om sig selv igen. Men der skal ikke komme mange af den slags historier, som vi har set i dag. Jeg tror heller ikke, Tryg vil stå model til den slags”, siger kommunikationsrådgiver, Henrik Byager.