Bark er nu over 1,1 milliard kroner værd

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Aktionærerne i Bark Copenhagen’s moderselskab, Bark Group Inc. har fået ekstra julegaver igennem de seneste måneder. Børskursen er firedoblet. Bark står foran køb af svensk mediebureau.

Nok er København en metropol og endda lige nu et verdenspolitisk centrum. Men vi er fortsat et lille land, og vi er i særdeleshed små, når det gælder finansielle markeder.

Måske derfor kan det være svært at forstå det forhold, at et mellemstort dansk reklamebureau lige nu repræsenterer en børsværdi i USA på over 1,1 mia. kr.

Det gælder Bark Copenhagen’s moderselskab Bark Group Inc., som er noteret på den amerikanske OTC Bulletin Board. Bark Copenhagen er lige nu eneste operative enhed i Bark Group.

I efteråret foretog man et aktiesplit, således, at hver aktie blev delt op i 20. Det har sat gang i handlen. I går blev der handlet 626.000 aktier og kursen landede på 65,5 cent Kursen er i de seneste måneder firedoblet, og med en samlet aktiemasse på 350 mio. giver det en værdi på 230 mio. USD – eller over 1,1 mia. kr.

D. 1. januar indlemmes det tyske produktions-selskab, Anaconda, og i tirsdags afleverede selskabet en børsmeddelelse om, at man planlægger at underskrive et “letter of intent” med et svensk mediebureau om at indlemme det i gruppen. Selskabet forventer at have en omsætning på ca. 100 mio. kr. i 2010, men man ønsker endnu ikke at offentliggøre navnet.

Trods disse ting er det dog alligevel svært at få øje på en værdi på over 1,1 mia. kr. – i hvert fald hvis man baserer det på faktiske forhold. Der er heller ikke indleveret børsmeddelelser, som kan forklare stigningen, og regnskabet for i år viser faldende omsætning.

Et selskab som Bark følges ikke af børs-analytikere, og derfor er der heller ikke her mulighed for at få hjælp til at forklare den bemærkelsesværdige børs-stigning.

Umiddelbart er det bedste bud således, at der er investorer på det amerikanske marked, der tillægger enorme forventninger til forretningen og konceptet med at bygge en international bureau-gruppe, der skal have en milliard-omsætning i 2012.

Bark’s filosofi handler om at tænke reklame og medie integreret, men det er svært at få øje på noget unikt i forhold til, hvad man i øvrigt kan finde på reklamemarkedet.

Bag står bl.a. en række danske venture-folk uden specielt indblik i bureaubranchen.

Børsnoteringen er en del af hele planen. Den er vejen til at rejse den kapital, der skal bruges til de mange opkøb, der er nødvendige for at nå målet om en milliardomsætning i 2012.

Hele projektet er dog en del forsinket i forhold til den oprindelige plan og indtil nu er der ikke rejst mere end 6-7 mio. kr. af de oprindeligt planlagte 50-55 mio. Det er sket gennem salg af egne aktier i oktober og november.

Selvom børskursen er firedoblet på få måneder, så har bestyrelsesformand Bent Helvang ikke armene oppe over hovedet.

“Børskursen går op og ned. Først når kapitalrejsningen er i mål, kan vi tage armene op over hovedet”, siger Bent Helvang og fortæller, at der lige nu ikke er noget konkret nyt siden salget af egne aktier.

“Vi har en række indikationer om, at der er gang i den. Men der er ikke noget konkret”, siger Bent Helvang.

Bark Group Inc. har her i december lagt en række nyheder ind på OTC Bulletin Borad ud over tirsdagens om det svenske mediebureau.

Bl.a. at man har indgået et strategisk partnerskab med analyse-selskabet Glassbox, der er flyttet ind på samme adresse som Bark.

Desuden fortæller man om et partnerskab med neuromarketing-selskabet Mindmetic og en styrkelse af den strategiskalliance med det amerikanske bureau Brighthouse.

Samarbejdet med Mindmetic blev første gang omtalt allerede for et år siden og Brighthouse har tidligere indgået en alliance med forløberen for Bark Copenhagen, Living Brands.

“Men der har ikke været meget aktivitet i de senere år i samarbejdet med Brighthouse, og det har vi nu fået sat på skinner igen. Hvad angår samarbejdet med Mindmetic har vi nu i højere grad formaliseret samarbejdet”, fortæller Bent Helvang.