Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

De sidste to dage er værdien reduceret med 30 pct. Ingen nyheder der kan forklare det voldsomme prisfald.

Virkeligheden er ved at indhente Bark Group’s aktie, der er noteret på amerikanske OTC Bulletin Board. De sidste to dage har der været markante kursfald og specielt i går gik det stærkt med et fald på lidt under 20 pct.

Det betyder, at Bark Group nu har en børsværdi på omkring 600 mio. kr. – hvilket dog fortsat er en ufattelig høj værdi i forhold til selskabets underliggende økonomi.

Der er ikke umiddelbart nogen nyheder, der kan forklare faldet.

I forgårs blev der lagt en meddelelse på om, at man nu er i processen at rejse kapital til opkøb af nye medlemmer til gruppen. Men da det har været en del af planen lige fra start ville det være mere overraskende, hvis ikke man var.

“Det handler mest om, at vi ønsker at meddele, at vi finder det vigtigt at speede processen og dermed antallet af opkøb op”, siger bestyrelsesformand, Bent Helvang.

Går man en uge tilbage, er kursen faldet med omkring 40 pct. og her blev der lagt en nyhed om en analyse fra Murphy Analytics over markedsudviklingen og Bark’s muligheder.

Analysen var finansieret med 9000 USD af et selskab, Lake Group Media, der er specialister i direct marketing. Bureaubiz har forsøgt at kontakte selskabets ledelse for at høre, hvorfor et direct marketing selskab bruger penge på analyser omkring Bark Group, men man har ikke svaret på utallige mails.

I Danmark siger bestyrelsesformand, Bent Helvang, at hverken Bark eller nogen af de store aktionærer har relationer til Lake Group Media.

Under alle omstændigheder – hvis analysen har haft en effekt, har den snarere været negativ. Men grundlæggende ser kursfaldet ud til at være lige så uforklarlig som den børsværdi på over en milliard, Bark på et tidspunkt var oppe på.

Der blev onsdag handlet lidt under en halv million aktier.

Bent Helvang konstaterer, at det nu må stå klart, at børsmarkederne har deres eget liv, og at enhver snak om, at bureauet selv kan påvirke kurserne må forstumme.

“Som jeg tidligere har nævnt, så er kursudviklingen interessant – men det er ikke noget vi får armene op eller ned af i det daglige, hvor vi nøjes med at glæde os over kundernes tilfredshed med de ideer vi har i Barks selskaber og den kundetilgang, der er her”, siger Bent Helvang og fortsætter:

“Barks Markedsværdi er med dagens tal faldet med halvtreds procent til trods for at selskabet er inde i en positiv udvikling med en række spændende opkøb på tallerkenen, og med en kurs der har ligget relativt stabilt på omkring 50 i de sidste mange måneder”.

Kommentarer

  1. Først er det i følge Bureaubiz galt at markedsværdien er “unaturlig høj”. Nu hvor den er “raslet ned” er “virkeligheden ved at indhente Bark”. Det er virkelig journalistik på højt plan..eller…komplet manglende indsigt i aktiemarkedets mekanismer….

  2. Hvori består modsætningen mellem “en unaturlig høj markedsværdi” og “at virkeligheden er ved at indhente Bark”, fordi kursen rasler ned? Jeg vil ikke hævde, at jeg er ekspert i aktiemarkeder, men jeg mener dog at have lært så meget, at kursen formes af dels den aktuelle økonomi og dels forventninger til den fremtidige indtjening. Og så krydret med den mere spekulative: hvordan tror man kursen vil udvikle sig. Skal man overføre nogle af disse til Bark kan det kun være den sidste, for der er absolut ingen sammenhæng mellem økonomi og fremtidig indtjening og så Barks aktiekurs. Men mon ikke at John Doe kan belære mig om en masse, for han/hun er sikkert ekspert på feltet.

  3. Det possitive for disse tider er at värdi begrebet for en virksomhed har flyttet sig fra et meget kort perspektiv (mäske kvatalsvis) til at kunne indfri markedets forventninger på längere sigt, 2-4 år! Bark bestemmer jo ikke selv värdien – det kan markedet kun.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club