Af Peter Engholm 25@mail.dk

I sidste uge pralede Bark Group på OTC-børsen, med at bureauet skal arbejde på et digitalt projekt for Ecco. Den udlægning er Ecco ikke enig i.

“Ecco joins the list of Bark Copenhagen’s digital clients”. Sådan lød overskriften for en uge siden, da Bark Group lagde en meddelelse på OTC-børsens bulletin board i New York.

Og meddelelsen fortsætter: Bark Group annoncerede i dag, at Ecco, en af verdens største skoproducenter, har valgt Bark Copenhagen til at arbejde på et digitalt projekt for det internationale brand. Formuleringen er nutid: “…has chosen Bark Copenhagen to work on a digital project…”

Tillykke med kunden … eller hvad? For en amerikansk investor, der læser børsmeddelelsen, er der ikke meget at tage fejl af: Nu er Ecco på Barks kundeliste – heraf nutidsformen joins – og at det netop er blevet meddelt.

Der er bare ét problem; Ecco kan ikke nikke genkendende til udlægningen.

Hos Ecco har Head of Corporate Communication, Michael Ohrt Fernel, nemlig denne kommentar til den aktuelle Bark-udmelding om kundeforholdet og det digitale projekt:

“Ecco er ikke aktuel kunde hos Bark Copenhagen. Opgaven er fra januar/februar måned i år, og konktrakten er indgået med Profui. Opgaven var i øvrigt af mindre karakter, under 100.000 kr.”

Ecco valgte således ikke Bark til projektet, men Profui – onlinebureauet med de seks selvstændige selskaber med et fælles sekretariat under ledelse af Kasper Kjærbye Larsen, der siden kom til Bark som digital chef.

Profui knækkede efter mindre end et års levetid – det skyldtes ifølge Kjærbye Larsen byrden af store opgaver, herunder Ecco-projektet, som Ecco nu selv sætter beskedne fem cifre på. En anden af de nævnte Profui-opgaver var en e-handelsløsning for Pandora, men her har smykkekoncernens advokat siden understreget, at der aldrig er indgået en aftale med Profui.

I børs-meddelelsen fra Bark Group citeres Anders Dyhr, “Online Project Manager at ECCO global headquarters”, bl.a. for følgende baggrund for valget af Bark Copenhagen: “Selv om vi igennem en årrække har arbejdet med et af de største konsulenthuse i Tyskland, har vi kigget efter alternativer, fordi vi ønskede en mere behændig tilgang til vores tilstedeværelse online.”

“Vi er ikke blevet kontaktet for et citat,” meddeler Michael Fernel og sammenfatter:

“Ecco kan kort sagt ikke genkende rigtigheden af pressemeddelelsen”.

Hos Bark har Anders Hageskov, adm. direktør for Bark Group, fået forelagt Eccos opfattelse af forløbet. Han understreger, at Bark – efter aftale med Barks Digitale afdeling ved Kasper Kjærbye Larsen – har udført det omtalte arbejde på Eccos Corporate Website, og at det er blevet faktureret af bureauet og udlignet af Ecco.

Han skriver videre i sit svar:

“Det er vores opfattelse, at der i denne sag foreligger en misforståelse, der givetvis skyldes, at projketet er overtaget af Bark fra Profui, med hvem Ecco tidligere havde gjort forretning. Det ændrer dog ikke ved det faktum, at arbejdet er udført, og relationen foreligger – idet faktura fra Bark tillige er betalt. Vi vælger dog naturligvis at efterkomme et ønske fra Ecco om ikke at anvende dem i fremtidig markedsføring.”

Børs-meddelelsen fremhæver flere gange Bark Copenhagens skilled team af IT-professionelle. Men nu er der imidlertid en kapacitet mindre. Leif Bode Nielsen, lead developer, er nemlig blevet hentet til Nørgård Mikkelsen, hvor han skal være digital projektleder. 

 

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club