I nogens øjne vil det være lig med et produktionsbureau. Eller et taktisk bureau. Bark Copenhagen har dog valgt en model, hvor man under navnet Bark Light former en slags line extension af brandet.
“Det er en ide, vi har haft i flere år. Men tiderne er lige nu gunstige for konceptet, fordi der generelt er større fokus på pris, og samtidig har mange kunder også behov for rent taktiske opgaver”, siger adm. dir. Peter Brockdorff, Bark Copenhagen.
Der er tale om oprettelsen af en ny enhed, i bureauet – ikke et fysisk selvstændigt selskab – hvor nogle medarbejdere dedikeres til at servicere de kunder, der køber ind i Bark Light. Hensigten er at udvikle enheden, så Bark Light medarbejdere alene servicerer Bark Light kunder.
“Vi har også planer om at rekruttere folk med de rigtige kompetencer, men vi starter op forsigtigt, og derfor vil der indledningsvist kunne opleves medarbejdere, der arbejder både i Bark Copenhagen og Bark Light. Her bliver udfordringen så at forklare kunderne, hvad de får i Bark Light, og hvad de får i Bark Copenhagen”, siger Peter Brockdorff.
Den basale ide er at tilbyde både nye og eksisterende kunder adgang til reklame-services, hvor fokus er mere taktisk og hvor behovet for strategisk arbejde er minimalt. Opgaven handler om hurtighed og ofte om produktionen af dag-til-dag reklame-materiale.
“Man ser ofte, at kunderne hyrer et bureau som vores til det strategiske og konceptuelle arbejde – og så har de et samarbejde med en mindre tegnestue til det løbende taktiske arbejde. Vi vil ikke lave et discount-bureau – det er en del af Bark-brandet – men vores mål er at kunne tilbyde kunderne at kunne håndtere alle opgaverne på konkurrencedygtige vilkår”, siger Peter Brockdorff.
Det er håbet, at bureauet inden udgange af første kvartal kan offentliggøre de første kunder i Bark Light.
Bark Copenhagen er sammen med det tyske tv-produktionsselskab, Anaconda, eneste operative enheder i Bark Group Inc., der er noteret på OTC Bulletin Board i USA. Hensigten er at bygge en ny bureaugruppe, og Bark Light kan godt blive bredt ud til andre lande i takt med, at der kommer nye bureauer til.
“Vores ambition er jo at bringe det videre, som vi har succes med her i Danmark, så det vil da være en logisk tanke at forestille sig Bark Light rejse videre i systemet”, siger Peter Brockdorff.