Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Det Toyota-ejede mærke Lexus er aktuel med en kampagne, der bygger på, om erhvervsledere tør skille sig ud i flokken. Første annonce måtte dog udskiftes.

Tre traditionelle slipse- og habitklædte erhvervsledere – og så en, der er casual klædt.

På denne måde har det Toyota-ejede Lexus mærke med hjælp fra Advance i en printkampagne forsøgt at gøre op med erhvervslederes traditionelle bilvalg.

Og alt er sådan set gået efter planen – bortset fra en enkelt detalje. I den første annonce gemte modellen, der spillede den anderledes erhvervsleder, på en overraskelse.

Han viste sig nemlig at være Anders Hageskov – indtil for nylig topchef for Bark Group Inc. – det stærkt kontroversielle og problemfyldte projekt med at bygge en international bureaugruppe på basis af en børsnotering i USA.

Kontaktdirektør Thomas Meng, Advance, erkender, at han var temmelig overrasket, da han blev gjort bekendt med det forhold. Det er da heller ikke så ofte at en direktør for et børsnoteret bureau også er tilknyttet et modelbureau.

“Jeg hørte først om problemet da vi skulle skifte billedet ud. Processen var ellers kørt helt normalt. Vi havde briefet en fotograf, der sammen med et casting-bureau havde fundet en række mulige modeller der kunne med kort varsel. Og vi valgte så en ud sammen med kunden. Modellen skulle være en nydelig gråhåret herre med den kant, som der gerne måtte være i karakteren,” siger Thomas Meng og fortsætter:

“Naturligvis har vi også fulgt lidt med i Bark sagen på Bureaubiz, men i teamet kendte ingen til Anders Hageskovs historik og kobling til sagen. Det var en medarbejder i Toyotas marketingafdeling, der genkendte ham.”

Spørgsmålet var så, om man skulle reagere. På den ene side er det jo nok de færreste i målgruppen, der kender Anders Hageskovs ansigt. På den anden side kan man risikere, at han kommer til at skille sig ud i forhold til andre erhvervsledere i forhold til andre ting end påklædningen.

“Toyota ønskede at skifte karakteren ud da man ikke ønskede en potentiel sammenblanding mellem Lexusbrandet og modellens erhvervskarriere, så det gjorde vi selvfølgelig. Men da var det desværre for sent i forhold til første indrykning,” siger Thomas Meng.

Kommentarer

  1. Finn, der må være grænser for hvor lavpandet journalistik Bureaubiz skal kede sine læsere med.

  2. Ja. Spørgsmålet er bare, hvornår der er tale om lavpandet journalistik. Jeg betragter ikke denne historie som lavpandet men som værende i den lidt kuriøse ende. Og den slags har vi også på Bureaubiz. Jeg noterer i øvrigt at du og Rasmus Jönsson har læst den selvom overskriften ikke kan efterlade tvivl om, hvad historien handler om. Det havde således været let at springe den over, hvis den er uinteressant eller lavpandet.

  3. Bureaubiz minder efterhånden mest om SE og Hør – virkelig journalistik på højt plan. Bevares.

  4. Jeg har fulgt din/jeres ensidige og enøjede dækning af Bark affæren fordi jeg kender både “topchefer”, partnere, ex-partnere og andre tidligere ansatte, så naturligvis læser jeg også denne artikel med vanlig interesse og undrer mig atter over, at personer skal mistænkliggøres på bedste Ekstra Blads maner. Det er usagligt og irrelevant.

  5. Kære Silas. Advance laver en annonce, hvor modellerne bliver fundet via en fotograf og et casting-bureau. Efterfølgende finder man ud af, at Anders Hageskov er den centrale model, hvorefter man beslutter at lave annoncen om. Hvorfor må den historie ikke fortælles? Og hvad mener du egentlig med mistænkeliggørelse? Er der nogen der bliver beskyldt for at have gjort noget som helst forkert?

  6. Kære Finn

    Hvis ikke du det seneste år havde forsøgt at vinde din egen imaginære reklame-Cavlingpris på at hetze Bark hver anden dag, så havde du nok ikke skræmt de stakkels Lexus-mennesker til at trække deres annonce tilbage. Hvis du mener, at denne historie skal vige pladsen for andre, vigtigere historier, så står det skidt til på jeres ellers udmærkede alternativ til markedsføring.dk. Se nu at være jeres opgave voksen og giv os noget journalistik, der inspirerer til debat, eftertænksomhed og refleksion. Kig på det svenske Resumé, hvis du vil have et tæt eksempel. Fint nok med kuriøse historier, men her hopper kæden altså af.

  7. Der er nogen som lever i skyggen af andre hele livet. Og der er nogle som lever på andres bekostning – jeg kan ikke forestille mig et mere ligegyldigt liv!
    …..Så er der nogen som har drømme, nogle som har ambitioner, nogle som skiller sig ud og prøver at gøre en forskel – dem har jeg stor respekt for.
    Jeg er ikke i tvivl om hvilken katagori du hører til Finn, og dette selvom jeg aldrig har mødt dig – Gud forbyde at det sker, for det vil være den største spild af min tid, jeg kan forestille mig!!
    Jeg ved ikke præcis hvad du har imod Anders, men du kender ham øjensyneligt ikke særligt godt, siden du har lyst, og behov for at blive ved med at skrive om ham – og udstille ham på den mest ucharmerende og negative måde. Jeg har ikke tidligere ville kommentere alle dine mange artikler på Bureau-Bark-Biz, men NU ER DET NOK!!!
    Alle ved at Anders er en dygtig reklamemand. Han er ambitiøs, flittig og visionær (han var måske lidt naiv på det forkerte tidspunkt). Og så er han mest af alt bund hamrende ærekær og reel. Han har brugt 20 år af sit liv i branchen, som han altid har levet og åndet for, og han har altid været anerkendt og respekteret.
    Hvis du havde en smule respekt og indsigt i, hvem der rent faktisk ønsker at gøre en forskel i den branche, du har viet dit arbejdsliv til at skrive om, ja så ville du nok have prioriteret anderledes. Men jeg er sikker på at din mission ikke lykkes, selvom der for tiden er “lidt berøringsangst”. Jeg havde nu heller ikke forventet andet – der bliver jo skudt efter en, hvis man skiller sig ud fra mængden. Min Gud – jeg havde helt glemt at Danmark var så småt!!!!.
    En god ven mindede os om slutningen på denne fantastiske reklame for et medie med ordentlige værdier: http://www.youtube.com/watch?v=lqk2U1MoaVQ – den giver anledning til en smule eftertænksomhed!

  8. Lad dog være med at læse artiklerne på Bureaubiz hvis det er så forfærdeligt. Hvorfor skulle Bureaubiz holde sig tilbage i forhold til at være lidt sensationslystne, når resten af det danske pressekorps ikke gør det? Og nej, det bliver ikke mere rigtigt af, at alle er mere eller mindre lavpandede – men det er jo et faktum.
    Mange vil nok også mene, at rigtig meget af det reklame der bliver lavet i Danmark, er rigtig lavpandet, usagligt og irrelevant.

  9. Finn dog…mon ikke din kvote for at forfølge Anders Hageskov personligt er brugt op nu???? og skulle du ikke ta’ at gå i gang med noget mere seriøst journalistik på Bureaubiz.
    Du er i din fulde ret til at skrive fornuftig konstruktiv kritik af Bark, hvis det er berettiget – det vil jeg ikke blande mig i. Men at du falder så dybt, så du synes, at du skal skrive ovenstående artikel – det lugter lidt af, at du åbenbart vil bruge din tid på at forfølge Anders Hageskov personligt…og det finder jeg ikke rimeligt.
    Jeg har i mange år været i kontakt med reklamebranchen på sidelinien – og jeg tror ikke, at jeg har mødt en mand som brænder så meget for reklamebranchen som Anders Hageskov gør…hatten af for dig Anders!!!!
    Så Finn – mon ikke bare du skulle begynde at vise Anders Hageskov den respekt, han fortjener.

  10. Vanvittigt at læse så usaglig, useriøs og ligegyldig artikel på Bureaubiz. At den så samtidig ligner fortsættelsen på en åbenbart uendelig personlig hetz gør det kun endnu mere usmageligt. Og hvad Så?

  11. Vi må ikke glemme, at selv samme Anders Hageskov, som en blandt flere hovedaktionærer og adm. direktør i Bark har været kraftigt medvirkende til at leverandører, investorer, medarbejdere, banker har lidt betydelige tab på grund af bark-selskabernes konkurser. Bureaubiz har igennem flere artikler stillet spørgsmåltegn ved selskabsdeltagerne og deres strategi og dispositioner. Udfaldet af hele denne sag taler tydeligvis for at kritikken har været berettiget.

  12. Alle der reagerer negativt på denne ganske uskyldige artikel har jo helt tydeligt en personlig relation til denne Anders. Det gør alle kommentarerne så evigt ligegyldige. Slap nu af, og kom tilbage til arbejdet. Artiklen ville være skrevet lige meget hvilken reklamemand dette måtte dreje sig om. En lille, sjov, pudsig historie fra en efterhånde meget lille og sammenbidt reklameverden.

  13. Toyota har åbenbart ikke ønsket, at blive linket med et ansigt, der repræsentere en virksomhed der er gået fra en millard matadorpenge til konkurs i den virklige verden.

    Kan man egentligt bebrejde dem? Kan man egentligt bebrejde Finn for at skrive historien? Næ.

  14. Er der mon én der har styrtet rundt på diverse biblioteker, sjovt at lige DEN artikel skulle bringe så mange sind i kog? 😉

  15. Finn,
    Du har åbenbart et kæmpe horn i siden på Anders, hatten af for Anders han er virkelig dygtig, uanset hvad der læses i medierne, det er utroligt, at dine såkaldte “journalistiske-evne” skal helt ned på det niveau eller mangel på samme, skriv om noget mere relevant og hold det professionelt, det gør man ikke ved at have personlig interesse og gå efter manden!

    En fra branchen

  16. Det tegner jo et lidt sjovt billede at støtterne ønsker at være anonym og det er vel med til at underbygge det der gør artiklen interessant?

  17. @Carl Mayer @Thomas Hansen @Hansen @Tudekiks: Jeg er ikke anonym, og jeg tør godt stå ved mine ord, for jeg ved, at jeres fordømmende ord vil forstumme den dag I taler med nogen, der modsat Finn rent faktisk kender sagen indefra og ved, hvilken rolle Anders Hageskov har spillet i hele Bark-affæren.
    … og i øvrigt betragter jeg ikke den danske reklameverden som værende lavpandet, usaglig eller irrelevant – tværtimod, glæder jeg mig til Creative Circle Award 2011, hvor jeg tror, vi ser kreativiteten i dansk reklame nå nye store højder.

  18. @ Silas Gøttler: Hvis et ansættelsesforhold i Bark, ikke er tilstrækkeligt for at kende sagen indefra, så kender jeg ikke sagen godt nok.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club