Barks topchef var model i bilreklame. Men kun kort

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Det Toyota-ejede mærke Lexus er aktuel med en kampagne, der bygger på, om erhvervsledere tør skille sig ud i flokken. Første annonce måtte dog udskiftes.

Tre traditionelle slipse- og habitklædte erhvervsledere – og så en, der er casual klædt.

På denne måde har det Toyota-ejede Lexus mærke med hjælp fra Advance i en printkampagne forsøgt at gøre op med erhvervslederes traditionelle bilvalg.

Og alt er sådan set gået efter planen – bortset fra en enkelt detalje. I den første annonce gemte modellen, der spillede den anderledes erhvervsleder, på en overraskelse.

Han viste sig nemlig at være Anders Hageskov – indtil for nylig topchef for Bark Group Inc. – det stærkt kontroversielle og problemfyldte projekt med at bygge en international bureaugruppe på basis af en børsnotering i USA.

Kontaktdirektør Thomas Meng, Advance, erkender, at han var temmelig overrasket, da han blev gjort bekendt med det forhold. Det er da heller ikke så ofte at en direktør for et børsnoteret bureau også er tilknyttet et modelbureau.

“Jeg hørte først om problemet da vi skulle skifte billedet ud. Processen var ellers kørt helt normalt. Vi havde briefet en fotograf, der sammen med et casting-bureau havde fundet en række mulige modeller der kunne med kort varsel. Og vi valgte så en ud sammen med kunden. Modellen skulle være en nydelig gråhåret herre med den kant, som der gerne måtte være i karakteren,” siger Thomas Meng og fortsætter:

“Naturligvis har vi også fulgt lidt med i Bark sagen på Bureaubiz, men i teamet kendte ingen til Anders Hageskovs historik og kobling til sagen. Det var en medarbejder i Toyotas marketingafdeling, der genkendte ham.”

Spørgsmålet var så, om man skulle reagere. På den ene side er det jo nok de færreste i målgruppen, der kender Anders Hageskovs ansigt. På den anden side kan man risikere, at han kommer til at skille sig ud i forhold til andre erhvervsledere i forhold til andre ting end påklædningen.

“Toyota ønskede at skifte karakteren ud da man ikke ønskede en potentiel sammenblanding mellem Lexusbrandet og modellens erhvervskarriere, så det gjorde vi selvfølgelig. Men da var det desværre for sent i forhold til første indrykning,” siger Thomas Meng.