Barselsorlov gav nedgang i PR-bureau

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Discus måtte notere et solidt fald i både bruttoavance og overskud. Årsagerne skal findes i både eksterne og interne forhold.

Barselsorlov – og virksomheders økonomi er en politisk ukorrekt sammenblanding og et minefelt for en mand at bevæge sig ind i.

PR-bureauet Discus’ adm. dir., Niels Christian Jensen må således karakteriseres som en modig mand, når han skal forklare, hvorfor bureauet oplevede nedgang i 2010 og her nævner to gange barselsorlov i årets løb som en af en række forhold.

“Vi er både en lille virksomhed og en vidensvirksomhed, og så kan man ikke bare ringe til vikarbureauet. Derfor risikerer man, at barselsorlov får en effekt på den økonomiske udvikling, og det har altså været tilfælde her,” siger Niels Christian Jensen og fortsætter:

“Det skal ikke opfattes som piveri. Vi ansætter altid den bedst kvalificerede uanset, om det er en mand eller en ung kvinde, og vi lægger desuden meget vægt på at være en familievenlig arbejdsplads. Så selvom barselsorlov kan belaste os økonomisk, så er det en del af det at drive bureauet.”

Niels Christian Jensen understreger videre, at de to gange barselsorlov blot er en af flere faktorer. Udskiftninger i årets løb har også haft en indflydelse.

Hertil kommer vigtigst af alt recessionen, der fulgte i kølvandet på finanskrisen.

“Vi kom godt gennem de første to år med finanskrise, men blev mere ramt i 2010, der heller ikke blev et år, hvor økonomien buldrede af sted,” siger Niels Christian Jensen og fortsætter:

“Hertil kommer, at den forretningsmodel, hvor PR-bureauer arbejder på faste kontrakter, er under pres. Kunderne bliver mere og mere projektstyrede.”

Nøgletal for Discus

  • Bruttoavance 6,384 mio. kr. -24,2 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 709.333 kr. -7,3 pct.
  • Lønandel 71,4 (69,0)
  • Resultat af primær drift +0,665 mio. kr. -35,2 pct.