Uanset hvor meget annoncørerne vil beskære deres budgetter til næste år, venter mediabureauerne, at tilbageholdenheden over for omfanget af årsaftaler vil blive stor.

Det generelt usikre økonomiske klima og en forventet opbremsning vil få stor indflydelse på omfanget af de årsaftaler, der skal indgås for næste år.

En ting er, at budgetterne formentlig vil være mindre. En anden er, at usikkerheden vil få annoncørerne til at skære endnu mere i, hvor meget de vil forpligtige sig til.

“I det marked, vi forventer til næste år, vil risikoen for udsolgt-situationer hos medierne formentligt være meget begrænset, og så er der ingen grund til at binde sig til for meget. Man skal nok kunne skaffe sig den mediaplads, man får brug for, og samtidig vil man i lyset af usikkerheden gerne bevare en stor fleksibilitet”, siger Michael Thim, adm. dir., IUM.

Han tror desuden på, at der vil blive kigget meget på alternative allokerings-muligheder, og derfor er han ikke så pessimistisk på mediabureauernes egen udvikling.

“Vi har alle investeret meget i at brede vores kompetencer ud. Hvis annoncørernes fokus skifter fra traditionelle medier til f.eks. search, web og andre mere dialog- og taktisk orienterede medier, så har vi let ved at følge med”, siger Michael Thim.

Nordisk chef for Mediaedge:cia, Claus Gilbert Clausen, er af samme opfattelse omkring allokering af budgetterne.

“Jeg tror, alt vil være i spil, og at vi kan komme til at opleve store forandringer på de enkelte mediegrupper”, siger Claus Gilbert Clausen og peger på en anden effekt:

“Den grundlæggende usikkerhed over for, hvad der sker, gør det svært at lægge budgetter, og jeg tror derfor, at hele processen bliver forsinket i år. Annoncørernes budgetter kommer senere og det vil også påvirke forløbet af årsafatale-forhandlingerne”.

Børsen skriver desuden i dag, at virksomhederne i det hele taget har problemer med budgetlægningen, og bl.a. Henrik Rennison Hansen, senior manager i Ernst & Young Advisory Services, siger til avisen, at det er helt centralt, at lederne i virksomhederne nu indstiller sig på, at tingene kan komme til at gå meget hurtigt.

“Den krise, vi nu er i, sætter en tyk streg under, at man i mange virksomheder ikke kan låse sine budgetforudsætninger fast 12 måneder frem. Det er helt urealistisk. I den nuværende situation gælder det om at være fleksibel og omstillingsparat. Vi kan se, at tingene kan gå lynhurtigt”, siger han.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club