Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

At markedsføre farerne ved fyrværkeri kan gøres meget effektfuldt med 3D-teknologi. Første gang en dansk annoncør bruger 3D.

Nytåret står for døren, og det betyder fyrværkeri i stor stil. Men desværre også risikoen for skader, og derfor går Sikkerhedsstyrelsen ud med en kampagne, der primært fokuserer på at få folk til at bruge briller.

2-3 bureauer har budt på opgaven – men den landede hos Bates
Y&R. Og dermed blev det til en Danmarks-premiere på den første dansk-produceret 3D reklamefilm til de danske biografer.

“Det er ikke første gang, vi har set en reklamefilm i Danmark, der er produceret i
3D, men det er første gang, en dansk annoncør går hele vejen. Det er dejligt med en
kunde, der har modet til at søge nye veje, og alle parter har været utroligt
interesseret i projektet, fordi det rummer muligheder, og vi på denne måde
får testet det af,” siger adm. dir. Thomas Brandt, Bates Y&R.

Den primære målgruppe er unge mænd på 18-35.

“Ideen til at anvende 3D opstod i forbindelse med vores overvejelserne omkring medievalg – og hvor vi mest effektfuldt kan ramme målgruppen. Vi vidste at Hobitten 3 ville få premiere d. 10 december. Biografen er et af målgruppens foretrukne medier, og i særdeleshed når der vises 3D-film, er målgruppen stærkt repræsenteret. Ud fra dette har vi planlagt kampagneindsatsen og lagt os ind på alle 3D visninger af filmen,” siger Thomas Brandt.

Filmen er som handling meget enkel – en far skyder en raket af sammen med sin søn. Dem sker der ikke noget ved, men med 3D teknologien eksploderer raketten ud i hovedet på tilskuerne, og gnisterne flyver rundt.

Mette Cramon fra Sikkerhedsstyrelsen går dog ikke så meget op i at være firstmover.

“De unge mænd er noget af en kommunikationsmæssig Bermuda-trekant. De bombarderes med budskaber og derfor var vores opfattelse, at der skulle noget særligt til for at få dem i tale. At komme med noget uventet og med noget, der rummer en Wauw-effekt, tror vi er noget af det, der skal til,” siger Mette Cramon og fortsætter:

“Biografen er et godt medie, fordi vi har dem på krogen her. Og Hobitten rammer også lige ind i målgruppen. Desuden er der også den detalje, at du skal bære briller for at se den – lige som du skal bære briller, når der skydes fyrværkeri af. Så filmen rammer lige ind i de analyser, vi har lavet forinden.”

Et andet centralt element i kampagnen kører på Instagram. Alle opfordres til at tage en selfie med sikkerhedsbriller på og bruge hashtaget #sikkerselfie til at uploade det på Instagram.

Problemet med fyrværkeriskader er selvfølgelig ikke løst ved at bære briller. At holde afstand og holde sig fra fusere er andre gode råd. Men brillerne hjælper mod de alvorlige øjenskader og er således et godt sted at fokusere.

Det er næsten udelukkende de unge mænd, der kommer til skade og halvdelen af de tilskadekomne er tilskuere – lige som biografgængerne.

Thomas Brandt fortæller, at selve optagelsen i 3D ikke indebærer det store projekt eller omkostninger. Det er mest efterarbejdet, der kræver noget mere.

Og så er selve eksplosionen lavet som animation.

Welcome Post har stået for produktionen, mens Who’s Lars har stået for 3D animationen.

Filmen herunder er en 2D version. Man skal forestille sig 3D effekten specielt i den afsluttende eksplosion.

Kommentarer

  1. elller er det kun nr. 2.

    så vidt jeg husker lancerede Rynkeby “Rynke” i en ny 3D-animeret version med stor succes i foråret.

    og så vidt jeg husker var selv samme 3D film også omtalt i disse spalter

  2. Finn har nok brugt det populære men lidt misvisende udtryk 3D i stedet for det teknisk korrekte stereo 3D, som er den teknik der gør at billederne opfattes rumligt. 3D blev brugt til at skabe Rynke, men den blev mig bekendt ikke produceret i stereo 3D.

  3. Super mærkeligt at man kan høre en masse fyrværkeri på lydsiden, men himlen er helt mørk bag manden og drengen…

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club