Af Peter Engholm 25@mail.dk

Kærgården skal ind under Arlas globale paraply - og dermed håndteres af AMV BBDO. Samtidig mister Advance sit Cultura-budget.

Som tidligere beskrevet på Bureaubiz koncentrerer Arla Foods sig om hovedmærket Arla samt Lurpak og Castello.

Mejerikoncernen har taget fat på den mest omfattende del af det nye brandingprojekt, Tættere på naturen, med det nylige valg af London-baserede AMV BBDO som globalt bureau for Arla.

“Noget af den globale brandingkampagne skal udvikles centralt, mens andet udvikles eller versioneres af lokale bureauer, som AMV BBDO samarbejder i lige linje med – altså BBDO i København, i Düsseldorf, Stockholm etc.” siger Arlas koncernmarketingdirektør, Anne With Damgaard.

Vil alle Arla-mærkerne komme under det globale brand – så AMV BBDO overtager mærkerne, eller vil eksempelvis Kærgården og Cultura køre videre sideløbende med det globale projekt – og med de hidtidige bureauer?

“Alle mærkerne under Arla – herunder også Kærgården og Cultura, som du nævner – vil komme under det globale bureau, altså AMV BBDO,” siger Anne With Damgaard.

Således er mejerikoncernen kommet videre i den proces, som Arlas danske marketingdirektør, Jesper Friis Sørensen, beskrev i sidste uge: “Vi starter på toppen med det globale projekt, og så går vi hvert enkelt mærke igennem i forhold til, om det kan passe ind”.

Hvad angår de to førnævnte produkter, så håndteres Kærgården i dag af Bates Y&R, mens Cultura på nordisk plan er i hænderne på Advance.

Hos Bates Y&R, der både håndterer Lurpak og har været Kærgårdens bureau siden lanceringen i 1989, har partner Michael Knudsen denne kommentar til Arlas udmelding:

“Selvfølgelig har vi hørt om Arlas internationale bureaukonkurrence, men vi har ikke kendt detaljerne. At vi står til at skulle miste budgettet, er nyt for mig. Men det ville ligne Arla dårligt at gå ud med denne form for information gennem medierne, fremfor at kommunikere direkte med deres bureau”.

Hos Advance er kontaktdirektør Thomas Meng mere afklaret omkring udsigten til at miste Cultura:

“For vores perspektiv er dette ingen overraskelse. Vi har fået opsigelsen. Men det får nu ingen konsekvenser for os, idet Cultura har ligget stille gennem længere tid, og vi i øvrigt har haft en fornuftig kundetilgang. Fødevarekompetencerne bruger vi nu på f.eks. Quaker. Vi ønsker BBDO al mulig held og lykke i samarbejdet med Arla,” siger Thomas Meng.

 

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club