Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

To kommer fra People Group og en fra Hjaltelin Stahl & Electric. Tiden er inde til at gå på jagt efter kundernes digitale budgetter.

De har måske ikke ligefrem armene over hovedet, for Bates Y&R har sandelig også oplevet kunder, der skærer kraftigt i deres budgetter.

Men samtidig har bureauet vundet nye kunder som Telenor og Stryhn’s, så mens reklamebranchen generelt vånder sig under den økonomiske krise, har Bates ressourcerne til at opruste.

Og det skal være digitalt.

Bureauet har henover sommeren ansat tre digitale senior-folk, hvoraf den ene får titel af digital kreativ direktør, og kan nu tælle i alt syv digitale medarbejdere.

Adm. dir. Jacob Hastedt karakteriserer det som en offensiv satsning.

“Tæller vi hoveder, er vi nu flere end ved årets udgang og med de tre seneste ansættelser har vi styrket os væsentligt på det digitale område. Vi kan se, at mere og mere arbejde går den vej, og der er budgetter hos kunderne, som kræver en betydelig digital kompetence, hvis vi skal kunne gøre os gældende”, siger Jacob Hastedt.

To af de tre nye – Digital Development Manager Søren Michael Nielsen og den digitale AD’er Ana Maria Nielsen – kommer fra People Group, mens Søren Thure Milkær kommer fra Hjaltelin, Stahl & Electric.

Bureauet havde i forvejen en digital kontaktansvarlig samt tre digitale medarbejdere.

“Men vores kompetencer har hidtil været mere rent teknisk orienteret. De tre nye supplerer en betydelig teknisk dybde med strategiske og kreative kompetencer”, siger Jacob Hastedt og fortsætter:

“Oprustningen sker også ud fra en erkendelse af, at det muliges kunst inden for det digitale ligger i en teknisk indsigt. Marketingafdelingerne hos kunderne mangler lige som os mere traditionelle reklamefolk teknisk indsigt, og derfor møder vi ofte teknikere fra virksomhederne. Dem skal vi kunne matche men samtidig skal vi sikre koblingen til den strategiske og kreative side.

Jacob Hastedt peger endvidere på behovet for at kunne arbejde i det, man kalder for “always in beta” – den teknologiske udvikling går stærkt og stopper aldrig og derfor skal man også på den digitale kommunikation arbejde med konstant udvikling.

Selvom de tre nye seniorfolk godt kan ligne et team i traditionel forstand, så er det dog ikke hensigten, at etablere dem som et sådant.

“Man kan ikke udelukke, at de også kommer til at fungere som team på projekter, men grundlæggende bliver de integreret i hele bureauet”, siger Jacob Hastedt.

Kommentarer

  1. Det er en rigtigt god idé Bates har fået der. Og mange flere bureauer vil i den kommende tid foretage sig noget tilsvarende. Indtil da, eller hvis man ikke har råd til at hyre et stort bureau, kan man med fordel kontakte The Nik – en Digital Art Director med både teknisk indsigt, kreativ forståelse og stor erfaring i at få traditionelle koncepter til at fungere online. Se mere på http://www.the-nik.com

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club