Bates samler erstatning for Arla op

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Relationen til Y&R netværket har vist sig givtig – en stor international mejerikoncern er blevet kunde i stedet for Arla.

Bates Y&R står bag en af Danmarks stærkeste mærkevarer i form af Kærgården. Men i de senere år har relationen til Arla været lidt blandet, fordi det er gået lidt frem og tilbage mellem koncernens fokus på enkeltbrands eller en corporate strategi.

Nu har Arla dog endegyldigt forladt Bates, og satset på en overordnet international strategi, og det har givet plads til en anden kunde inden for samme område.

Det drejer sig om den internationale mejerigigant, Danone, der på internationalt niveau samarbejder med Y&R.

“De har længe gerne villet bruge os, men har været afskåret fra det på grund af Arla,” siger kontaktdirektør, Michael Chr. Knudsen, og fortsætter:

“Derfor har markedsføringen til Danmark indtil nu været tilrettelagt fra Sverige, hvor Danone’s nordiske organisation sidder. Men Danone har den filosofi, at markedsføring af fødevarer skal tilrettelægges lokalt, og derfor har vi nu indledt et samarbejde.”

Danone er på det danske marked først og fremmest kendt for Actimel og de små børne-yoghurter, men koncernen rummer en række produkter, der kan bringes i spil, hvis man kan finde et marked for dem.

Michael Chr. Knudsen siger, at Danone er en ganske fornuftig erstatning for den omsætning, bureauet havde på Arla.

“Desuden er vi selvfølgelig glade for, at vi kan få bragt vores mejeri- og fødevare-ekspertise i spil,” siger Michael Chr. Knudsen