Bates skal hjælpe design-ikon

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Bureauet skal hjælpe et af de klassiske danske møbelbrands – som dog fastholder sin egen styring af markedsføringen.

Bates Y&R og Fritz Hansen har fundet sammen i et samarbejde. Det er ellers ikke mange måneder siden, at Fritz Hansens marketingdirektør, Christoffer Back fortalte om, hvordan firmaet selv tilrettelægger sin markedsføring uden brug af bureauhjælp.

“Vi sparer gerne med nogle af branchens dygtige kreative, men vi har ikke brug for et traditionelt lead-bureau til at udvikle den markedsføring, som vi mener fungerer godt for os,” sagde Christoffer Back for nogle måneder siden til Bureaubiz.

Den holdning er der ikke ændret på, selv om man nu har et samarbejde med et stort bureau som Bates med brede kompetencer.

“Bates er ikke valgt, fordi de er store. Bates er valgt, fordi bureauet har vist god forståelse for nordisk æstetik,” siger Christoffer Back.

I begyndelsen af oktober fortalte han bl.a. om, hvordan selskabet havde udviklet et samarbejde med Jamie Oliver Foundation. Desuden har firmaet i efteråret også brugt et samarbejde med kunstneren Tal R i et fremstød i Brasilien.

Hel aktuelt har man netop gennemført en event på Guggenheim museet i New York hvor en kreds af 300 særligt indbudte fik et foredrag af arkitekten Bjarke Ingels og en særrundvisning til en af museets udstillinger.

“Fritz Hansens problemstilling er, at vores brand er meget større end vores marketingbudget. Vi mener, at vi er bedst til at udvikle de ideer, der fungerer for os – men selvfølgelig har vi brug for hjælp til at eksekvere tankerne – og det er her Bates kommer ind,” siger Christoffer Back.

Fritz Hansen samarbejder f.eks. også med Loop på visuelle guidelines og fotografen Ditte Isager.