Mercedes-Benz trækker læsset for Bates Y&R, der høster 4 af sine 5 Aurora-nomineringer med bilkoncernen fra Stuttgart.
500 arbejder – små 10 pct. færre end sidste år – var sendt til det uofficielle DM i print, og 33 af dem kom på shortlisten. Nomineringerne er fordelt på 12 bureauer, og Bates topper listen med sine 5 nomineringer, efterfulgt af 4 til hhv. &Co, Ogilvy & Mather og Mensch. Sidstnævnte var – i skikkelse af Propaganda McCann – sidste års mest vindende bureau med hele tre diplomer.
Aurora er Danmarks ældste kreative pris og uddeles af Jyllands-Posten – i år for 39. gang. Sidste år ville man gerne være ung med de unge og sløjfede live-arrangementet til fordel for en livestreaming af løjerne. Også i år er print-prisen alene en net-begivenhed, men offentliggørelse, overrækkelser og interviews vil ikke foregå live denne gang, men lægges ind på www.auroraprisen.dk på pris-dagen, den 19. november.
På hjemmesiden kan man se de nominerede arbejder, heriblandt de 17 shortlistede bidrag i Youngsters-kategorien, som ikke er talt med på hitlisten forneden:
Aurora-prisen 2009 – shortlisten
- 5 Bates Y&R
- 4 &Co
- 4 Mensch
- 4 Ogilvy & Mather
- 3 Uncle Grey
- 2 BBDO
- 2 Grey København
- 2 Recommended
- 2 Sunrise
- 1 Brandhouse
- 1 DDB
- 1 Envision
- 1 Otteogtyvetres
- 1 Saatchi & Saatchi