BBDO har nu vundet næsten al Mercedes i Danmark

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Danmarks største bilforhandler er nu også blevet kunde på TBWA & BBDO – som derfor er optimistisk trods et dårligt regnskab.

Først skiftede Mercedes-Benz fra Bates Y&R til TBWA & BBDO – og nu har Danmarks største bilforhandler, Ejner Hessel (bl.a. Mercedes) så valgt at sige farvel til Integral og tage samme vej som Mercedes-Benz.

Tilbage er nogle lastbiler – og så kan TBWA & BBDOs adm. dir. Erich Karsholt glæde sig over, at han igen bliver en slags Mr. Mercedes i bureau-danmark.

Han har nemlig arbejdet med Mercedes-Benz i rigtig mange år – først i Brands Copenhagen og siden hos Bates – i alle årene sammen med makkeren, Søren Nøhr.

Men han har mere end én grund til at glæde sig. Han tiltrådte jobbet i starten af sidste år, og den første lange tid har budt på mange udfordringer, hvilket regnskabet for 2015 afspejler. Underskuddet blev på godt 4 mio. kr.

”Underskuddet blev lidt højere end estimeret, men det var forventet at bureauet fik underskud sidste år. Og det var afstemt internationalt. Resultatet for 2015 er således påvirket af eftervirkninger, der fulgte med fusionen,” siger Erich Karsholt og fortsætter:

”Nedgangen i omsætning fra 2014 til 2015 er bl.a. et resultat af, at en række  internationale kunder, der fortsat er kunder hos moderselskaberne BBDO og TBWA, valgte at centralisere deres engagement i Europa, hvilket jo betyder, at det er arbejde og omsætning, der går udenom København. Desuden skruede Totalkredit kraftigt ned for deres engagement i 2. halvår.”

Erich Karsholt fremhæver ud over Mercedes, at man har haft stor succes med Dr. Oetker, som man har hjulpet med lancering af Pizzaburger-konceptet, der var en af 2015’s mest succesrige dagligvare-lanceringer.

Desuden ser han en styrke i, at TBWA siden 1996 har arbejdet med disruption – som er et af tidens hotte ord – og derfor har man adgang til en række interessante værktøjer. Samtidig står BBDO internationalt stærkt på award-scenen.

”Det er et stærkt fundament,” siger Erich Karsholt og fortsætter:

”Men også lidt af en udfordring. Vi er ikke det BBDO, der engang var et af Danmarks største bureauer, og derfor også tiltrak nogle af Danmarks største budgetter. Til gengæld oplever vi at mange mellemstore virksomheder går udenom os, fordi de vurderer os “for store” – og det er vi selvfølgelig kede af, når nu vi kan tilbyde et godt match med 15 engagerede medarbejdere.”

Nøgletal for TBWA & BBDO

  • Bruttoavance 9,754 mio. kr. -35,3 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 541.889 kr. -20,9 pct.
  • Lønandel 104,6 (79,2)
  • Resultat af primær drift -4,238 mio. kr. -71,2 pct.