Lad os hurtigt tælle ned: Der var ca. 500 deltagere ved aftenens Danish Internet Award i Hal D på Christianshavn, der var indsendt 135 arbejder, 20 kom på shortlisten, 9 bureau-navne blev hæftet på 7 priser, heraf 1 Årets Internet Award.
Og sidstnævnte – den fineste pris af dem alle – gik til BBDO og Contentcube (samt en 18-årig svensk programmør ved navn Erik Rothoff Andersson) for M&M Spaceheroes, som Bureaubiz omtalte i denne artikel for en måned siden.
Arbejdet, der i øvrigt ikke kom på shortlisten ved Creative Circle Award, var BBDO og Contentcubes eneste nominerede ved DIA11, men til gengæld fik det fuldt udbytte – udover Årets Internet Award blev den nemlig belønnet med Bannerprisen.
Med priserne og den ene nominering topper BBDO og Contentcube bureaulisten ved DIA11 foran Plant og Electric/Rainmaker, der hver fik 3 nomineringer og 1 pris. Electric/Rainmaker blev desuden kåret som Årets Kreative Bureau – afgjort, oplyste juryformand Claus Skytte, ud fra antallet af nomineringer.
IUM topper mediabureau-listen og fik tillige prisen som Årets Mediabureau, mens titlen som Årets Search Bureau gik til IUM Reprise Media.
Der blev uddelt priser i 6 kategorier, og her blev det nok engang understreget, at internet awards langt fra er en parade-disciplin forbeholdt digitalbureauer. Halvdelen af de vindende kreative bureauer var digitale, mens den anden halvdel er reklamebureauer.
DIA11 – bureaulister
Bureaubiz giver 1 point for en nominering og 3 point for hver af de syv priser.
Kreative bureauer
- 7 BBDO + Contentcube + Erik Rothoff Andersson
- 6 Hjaltelin Stahl Gruppen (Electric/Rainmaker)
- 6 Plant
- 4 Bates Y&R
- 4 Wasabi
- 2 Naked Communications
- 2 Saatchi & Saatchi
- 1 DDB + Krogh & Co
- 1 Gearworks
- 1 Gefühl
- 1 Halbye Kaag JWT
- 1 Microsoft + IUM
- 1 Welovepeople
2 nominerede arbejder, heraf 1 prisvindende, var uden kreativt bureau
Mediabureauer
- 8 IUM
- 4 Mediacom
- 4 MPG + Compaya
- 4 Mindshare
- 3 OMD
- 1 Gefühl
- 1 Gearworks
4 nominerede arbejder, hvoraf 2 vandt priser, var uden mediabureau
DIA11- samlet vinderliste
Bannerprisen
- M&M’s Spaceheroes
- Annoncør: Mars
- Kreativt bureau: BBDO, Contentcube og Erik Rothoff Anderssom
Brandprisen/kampagnesite
- Lidt for lækker
- Annoncør: Fitnessdk
- Kreativt bureau: Electric//Rainmaker (Hjaltelin Stahl Gruppen)
- Mediabureau: IUM
Web-tv/Rich media
- Verdens bedste nyheder
- Annoncør: NGO Forum
- Kreativt bureau: Plant
Search Marketing
- Nye Lande kampagne
- 123 hjemmeside
Mobile
- 2 håndværkere uden sele
- Annoncør: Rådet for Sikker Trafik
- Kreativt bureau: Bates Y&R
- Mediabureau: MPG/Compaya
Cross media
- Robocare
- Annoncør: FOA
- Kreativt bureau: Wasabi
- Mediabureau: MediaCom
Årets internet award
- M&M’s Spaceheroes
- Annoncør: Mars
- Kreativt bureau: BBDO, Contentcube og Erik Rothoff Andersson
Årets mediabureau
- IUM
Årets search bureau
- IUM Reprise Media
Årets kreative bureau
- Electric/Rainmaker (Hjaltelin Stahl Gruppen)
DIA Future
- Shake’n’donate
- Rikke Boas og Maja Kargaard