Af Peter Engholm 25@mail.dk

Hvad skal man også med mere end én nominering, når den vinder den fineste pris? IUM blev årets mediabureau og Electric/Rainmaker årets reklamebureau.

Lad os hurtigt tælle ned: Der var ca. 500 deltagere ved aftenens Danish Internet Award i Hal D på Christianshavn, der var indsendt 135 arbejder, 20 kom på shortlisten, 9 bureau-navne blev hæftet på 7 priser, heraf 1 Årets Internet Award.

Og sidstnævnte – den fineste pris af dem alle – gik til BBDO og Contentcube (samt en 18-årig svensk programmør ved navn Erik Rothoff Andersson) for M&M Spaceheroes, som Bureaubiz omtalte i denne artikel for en måned siden.

Arbejdet, der i øvrigt ikke kom på shortlisten ved Creative Circle Award, var BBDO og Contentcubes eneste nominerede ved DIA11, men til gengæld fik det fuldt udbytte – udover Årets Internet Award blev den nemlig belønnet med Bannerprisen.

Med priserne og den ene nominering topper BBDO og Contentcube bureaulisten ved DIA11 foran Plant og Electric/Rainmaker, der hver fik 3 nomineringer og 1 pris. Electric/Rainmaker blev desuden kåret som Årets Kreative Bureau – afgjort, oplyste juryformand Claus Skytte, ud fra antallet af nomineringer. 

IUM topper mediabureau-listen og fik tillige prisen som Årets Mediabureau, mens titlen som Årets Search Bureau gik til IUM Reprise Media.

Der blev uddelt priser i 6 kategorier, og her blev det nok engang understreget, at internet awards langt fra er en parade-disciplin forbeholdt digitalbureauer. Halvdelen af de vindende kreative bureauer var digitale, mens den anden halvdel er reklamebureauer.

DIA11 – bureaulister


Bureaubiz giver 1 point for en nominering og 3 point for hver af de syv priser.

Kreative bureauer

  • 7 BBDO + Contentcube + Erik Rothoff Andersson
  • 6 Hjaltelin Stahl Gruppen (Electric/Rainmaker)
  • 6 Plant
  • 4 Bates Y&R
  • 4 Wasabi
  • 2 Naked Communications
  • 2 Saatchi & Saatchi
  • 1 DDB + Krogh & Co
  • 1 Gearworks
  • 1 Gefühl
  • 1 Halbye Kaag JWT
  • 1 Microsoft + IUM
  • 1 Welovepeople

    2 nominerede arbejder, heraf 1 prisvindende, var uden kreativt bureau

Mediabureauer

  • 8 IUM
  • 4 Mediacom
  • 4 MPG + Compaya
  • 4 Mindshare
  • 3 OMD
  • 1 Gefühl
  • 1 Gearworks

    4 nominerede arbejder, hvoraf 2 vandt priser, var uden mediabureau

DIA11- samlet vinderliste

Bannerprisen

  • M&M’s Spaceheroes
  • Annoncør: Mars
  • Kreativt bureau: BBDO, Contentcube og Erik Rothoff Anderssom

Brandprisen/kampagnesite

  • Lidt for lækker
  • Annoncør: Fitnessdk
  • Kreativt bureau: Electric//Rainmaker (Hjaltelin Stahl Gruppen)
  • Mediabureau: IUM

Web-tv/Rich media

  • Verdens bedste nyheder
  • Annoncør: NGO Forum
  • Kreativt bureau: Plant

Search Marketing

  • Nye Lande kampagne
  • 123 hjemmeside

Mobile

  • 2 håndværkere uden sele
  • Annoncør: Rådet for Sikker Trafik
  • Kreativt bureau: Bates Y&R
  • Mediabureau: MPG/Compaya

Cross media

  • Robocare
  • Annoncør: FOA
  • Kreativt bureau: Wasabi
  • Mediabureau: MediaCom

Årets internet award

  • M&M’s Spaceheroes
  • Annoncør: Mars
  • Kreativt bureau: BBDO, Contentcube og Erik Rothoff Andersson

Årets mediabureau

  • IUM

Årets search bureau

  • IUM Reprise Media

Årets kreative bureau

  • Electric/Rainmaker (Hjaltelin Stahl Gruppen)

DIA Future

  • Shake’n’donate
  • Rikke Boas og Maja Kargaard

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club